Langkau ke kandungan utama

Permainan Komputer - OpenTTD

Walaupun aku sudah berusia 40 tahun, aku masih berminat dengan permainan komputer (PC Games). Anehnya, sejak dulu aku tidak pernah minat dengan games bercorak ganas dan seram yang popular. Paling ekstrem adalah Unreal Tournament dan aku bermain tersebut kerana waktu aku bekerja di sebuah Cyber Cafe. Sebaliknya aku lebih berminat kepada games berbentuk strategi dan simulation.

Games yang aku masih main dari dulu hingga kini adalah Transport Tycoon Deluxe, Civilization, SimCity dan Football Manager. Aku sedang sibuk bermain OpenTTD iaitu Transport Tycoon Deluxe versi open platform yang dibangunkan oleh peminat games asal tersebut. Jadi untuk kali ini aku akan ceritakan mengenai OpenTTD.

OpenTTD


OpenTTD adalah games pengurusan pengangkutan di mana kita bertanggungjawab untuk mengendali sebuah syarikat pengangkutan yang boleh beroperasi menggunakan apa saja bentuk pengangkutan di darat, laut dan udara. Tugas utama kita adalah untuk menyediakan pengangkutan dari poin A ke poin B dengan mengangkut manusia atau barang demi mengaut keuntungan. Games ini dicipta oleh Chris Sawyer pada penghujung tahun 80an lagi.

Apa menarik sangat games ini? Jalinan jalan kereta api yang kita bina bersimpang siur dan melihat kereta api bergerak ke sana sini mengikut perjalanan yang telah ditentukan. Itu yang paling menarik mengenai OpenTTD. Nampak mudah tetapi sangat teknikal. Kita bersaing dengan pencabar untuk menyediakan kemudahan pengangkutan yang paling efisien. Tetapi selalunya aku bermain tanpa pencabar kerana aku lebih berminat untuk membina rangkaian pengangkutan yang paling efisien. Jadi sering ada pembetulan sana sini untuk laluan kereta api paling pantas atau laluan penerbangan paling optimum. Jika anda rajin melihat video di YouTube, anda boleh jumpa peminat fanatik OpenTTD yang membina rangkaian pengangkutan terunggul mereka.

Jalinan kereta api bersimpang siur.
Komuniti games ini juga telah membuat pelbagai modifikasi terutama dari sudut jentera/kenderaan yang digunakan dalam games. Kebanyakkan kenderaan yang dimodifikasi oleh komuniti OpenTTD adalah berdasarkan kepada kenderaan di dunia sebenar seperti Shanghai Maglev dan Airbus A380. Setiap masa ianya dikemaskini dan diperbaharui. Dalam games OpenTTD sendiri mempunyai tools untuk menyemak di internet sama ada modifikasi terbaru sudah diterbitkan dan kita boleh download untuk menggunakannya.

Stesen kereta api untuk mengangkut arang batu ke loji janakuasa elektrik.
Aku fikir games ini sangat sesuai untuk mereka yang sukakan pengurusan strategik dan pembangunan infra pengangkutan. Kita juga boleh belajar mengenai supply chain, bekalan dan permintaan semasa.

Untungnya games ini adalah percuma dan boleh di download di www.openttd.org

Keperluan sistem PC tidak terlalu tinggi. Malah kalau PC anda berusia lebih lima tahun pun masih okay. Cuma anda perlu ambil maklum, dari segi grafik, ianya bukanlah grafik tahap tinggi. Games ini menggunakan grafik kuno zaman awal 90an dengan paparan 2D 8 bit saja. Komuniti games ini sedang dalam proses untuk membuat modifikasi dari 8 bit ke 32 bit supaya paparan di atas monitor yang besar nampak lebih cantik dan tidak berpiksel.

Sekiranya ada kesempatan, aku akan membuat tutorial mudah untuk mula belajar main games ini. InshaAllah.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Terminal Bersepadu Bas - Bandar Tasik Selatan

Tempohari semasa dalam perjalanan ke terminal bas sementara Bukit Jalil untuk membeli tiket balik kampung Zura, kami melencong sementara ke Terminal Bersepadu Selatan (TBS) di Bandar Tasik Selatan. Terminal bas moden ini terletak bersebelahan dengan stesen ERL, KTM Komuter dan LRT Bandar Tasik Selatan. Pada asalnya, terminal bas ini dirancang untuk digunakan sebagai terminal bas ekspres laluan arah selatan Semenanjung Malaysia iaitu semua destinasi ke Negeri Sembilan, Melaka dan Johor.

Namun kalau mengikut saiz infrastruktur yang dibangunkan, TBS mampu mengendalikan semua perjalanan bas ekspres laluan utara, timur dan selatan untuk jangkamasa sekurang-kurangnya 10 tahun. Jadi kerajaan boleh jimat kos pembinaan terminal arah lain buat masa ini (kalau betul kerajaan kurang dana sekarang) dan satukan terminal arah utara dan selatan di TBS saja. Terminal arah timur masih sesuai digunakan di Terminal Putra berhampiran PWTC. Terminal Puduraya yang sekarang masih dalam proses renovasi aku fik…