Langkau ke kandungan utama

Yang Terbaik 2014


Selamat Tahun Baru 2015. Tahun ini jika diizinkan Allah, keluarga kecil aku akan bertambah seorang lagi pada Ogos nanti. Tujuh bulan dari sekarang. Masa menunggu kehadiran Qaseh dahulu, kami begitu teruja dan pelbagai persiapan yang kami lakukan. Beli itu ini. Segalanya perlu dicari kerana ianya yang pertama buat kami. Tempohari aku bertanya kepada Zura, apa agaknya yang perlu dibeli untuk kehadiran cahaya mata kedua ini. Hampir semuanya sudah ada. Namun kalau anak lelaki, kami perlu siapkan pakaian untuk lelaki pula. Itu sahaja yang perlu dilakukan. Qaseh pun seperti sudah mengerti bahawa tidak lama lagi dia bakal mempunyai adik, peneman masa mainnya. Jika adiknya lahir kelak, beza umur antara mereka adalah tiga tahun empat bulan. Jadi aku fikir Qaseh sudah tentu semakin bijak untuk tidak menimbulkan karenah kelak. InshaAllah. Itu perkara istimewa yang bakal berlaku pada tahun ini. InshaAllah. Tahun 2014 berlalu dengan penuh suka duka. Zura diserang demam denggi pada awal November lalu. 10 hari Qaseh tidak bertemankan ibunya ketika tidur. Ianya sebuah pengalaman yang menyedarkan aku tentang banyak perkara. Qaseh memang rapat dengan aku. Dia akan mengekori aku ke mana saja aku pergi, walaupun ke tandas. Malah untuk ke tandas, aku perlu beritahu terlebih dahulu. Kalau tidak dia akan mencari-cari aku seluruh pelusuk rumah dan kalau tak jumpa, dia akan menangis. Jadi sekiranya ada adik nanti, Zura tidak perlu risau mengenai Qaseh kerana dia rapat dengan aku. Seperti tahun-tahun sebelum ini, aku akan senaraikan beberapa perkara yang terbaik berlaku di sekeliling aku sepanjang tahun 2014.

Filem


Interstellar


Filem fiksyen sains yang sungguh menarik daripada Christopher Nolan. Saingan terdekat adalah The Hobbit: The Battle of Five Armies.

Manakala untuk filem animasi terbaik yang aku tonton sepanjang tahun 2014 adalah filem The Wind Rises, karya terakhir Miyazaki Hayao sebelum beliau bersara. Filem ini bagi aku pelengkap perjalanan Miyazaki sebagai seorang yang melakar karya melalui animasi indah dan penuh 'perasaan' dalam setiap karyanya.


The Wind Rises

Muzik

Banyak juga lagu-lagu menarik yang aku dapat dengar sepanjang tahun 2014. Tahun lepas juga menimbulkan minat aku untuk mendengar muzik-muzik genre instrumental yang menenangkan hati dan perasaan serta muzik asli filem (Oginal Sound Track) karya Hans Zimmer seperti dari filem Inception dan The Last Samurai.

Ada beberapa lagu yang menarik perhatian aku sepanjang tahun lepas. Paling menarik adalah,

The Last Goodbye - Billy Boyd. Lagu dari filem The Hobbit: The Battle of Five Armies. Ianya sungguh menyentuh perasaan terutama kepada mereka yang setia mengikuti filem Lord of The Rings dan The Hobbit selama lebih sedekad. Lagu ini sangat tepat sebagai penutup filem karya Peter Jackson ini.

Lagu lain yang sering aku dengar sepanjang tahun lepas adalah Langit oleh Yuna, Terbang Tunduk oleh Fynn Jamal dan All of Me oleh John Legend.

Fotografi

Agak sukar hendak aku pilih foto mana yang terbaik aku rakam sepanjang tahun 2014. Ini kerana ada banyak foto yang menarik!

Untuk gambar keluarga, aku pilih yang ini,


Gambar percutian kami di Pulau Redang awal 2014. Seronok melihat Qaseh snokeling dan memarahi ikan yang cuba mencuri makanan dari tangannya.

Untuk potret Qaseh, yang ini,

Qaseh tertidur sendiri di hadapan televisyen tanpa ditemani Mama yang masih dirawat di hospital akibat serangan denggi. Aku sedari hakikat yang Qaseh sudah besar dan pandai memahami banyak perkara.

Itulah sekadar beberapa perkara yang aku fikir meninggalkan kesan dalam hidup ini sepanjang tahun lalu.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon