Langkau ke kandungan utama

Dahulu Lain, Sekarang Lain

Dalam perjalanan balik setelah bertemu sahabat lama di Shah Alam, aku terdengar iklan kicap di radio. Dua iklan berbeza dari jenama kicap berbeza tetapi konsepnya sama,

"Kalau takde kicap, tak lalu makan"

Aku terkenang waktu lalu. Betul, kalau tak ada kicap, memang tak lalu makan. Kadang-kadang balik dari sekolah, lauk di rumah sudah hampir kehabisan. Adik beradik ramai dan maklumlah keadaan waktu itu. Aku goreng telur dan makan nasi berkuahkan kicap. Kalau ada ikan bilis, aku goreng ikan bilis bersama telur. Kicap tetap ada. Makanan itu dirasakan begitu 'heaven'. Duduk di tepi tingkap, aku bayangkan aku sedang makan di sebuah restoran atau hotel mewah. Hinggalah beberapa tahun lalu, kicap adalah pelengkap kepada makanan aku.

Keluarga aku menggemari kicap jenama Tamin. Mungkin kerana kami tinggal di Kuala Kangsar dan kilang kicap tersebut tidak jauh dari Kuala Kangsar.

Aku tidak tahu bila aku berhenti menggunakan kicap sebagai penambah selera makanan. Ianya sudah lama. Mungkin hampir 10 tahun lalu. Aku sudah lupa. Kicap bukan lagi keperluan ketika makan. Malah di rumah ini, aku fikir kami jarang sekali membeli kicap. Mungkin kerana kuah masakan Zura sudah tersedia sedapnya.

Apa lagi perkara yang suatu ketika dulu perlu ada dalam hidup aku tetapi kini tidak lagi?

Selimut. Ya, selimut.

Pernah suatu ketika masa zaman aku belajar di ITM Shah Alam, sekarang UiTM, berlaku gangguan bekalan elektrik. Malam itu kami tidur dalam kepanasan, ditambah pula dengan cuaca yang sudah sedia panas ketika itu. Anehnya, aku tidur dikelubungi selimut. Selimut menutupi aku dari kepala hingga ke hujung kaki. Hanya muka aku saja yang terdedah.

Sehingga beberapa tahun lalu, aku masih perlukan selimut untuk tidur, hatta dalam cuaca yang panas. Selimut adalah 'safety blanket' yang sangat aku perlukan. Aku berasa selesa bila berselimut ketika tidur, walaupun tidur di siang hari.

Tetapi sekarang aku hanya berselimut ketika terasa sejuk. Kadang-kadang selimut menjadi 'bantal' di kepala atau di antara lutut. Aku tidak lagi berkelubung sepenuh badan. Entah kenapa. Tidak ada sebab kenapa aku tidak lagi menggunakan selimut. Sekarang aku lebih risaukan Qaseh yang tidak mahu menggunakan selimut walaupun di waktu sejuk. Dia sangat tidak sukakan selimut. Kakinya pasti akan menendang-nendang selimut sekiranya dia terasa ada kain yang menyelimutinya.

Ada lagi?

Oh, ubat alahan bersin/selsema. Suatu ketika dahulu, aku mengalami bersin dan selsema yang kronik. Orang kata aku ada resdung. Aku pun fikir begitu. Bila aku ke farmasi, ahli farmasi menyarankan aku mengambil ubat alahan bersin/selsema. Jadi untuk beberapa ketika aku gunakan ubat tersebut (Ezede atau Clarinase) untuk meredakan masalah hidung ini.

Namun begitu, sejak beberapa bulan ini... Aku rasa sudah hampir setahun, aku seperti tidak perlu mengambilnya lagi secara kerap. Malah kini, aku cuma makan ketika perlu saja iaitu ketika hidung ini selsema dan aku bersin berterusan dan itu sangat jarang berlaku. Ya, aku masih mengalami alahan yang menyebabkan bersin/selsema tetapi tidak kronik seperti dahulu. Aku tidak tahu apa penawarnya. Mungkin akibat pemakanan. Mungkin akibat gaya hidup. Tetapi ianya membuat aku lebih selesa sekarang.

Dulu juga aku penggemar tegar Coca-Cola atau minuman bergas. Aku fikir aku lebih banyak minum minuman bergas berbanding yang lain. Sekarang, minuman utama aku adalah air kosong atau lebih spesifik, air mineral dan air bertapis. Zura tidak perlu bersusah payah membancuh teh atau kopi atau minuman berperisa di rumah. Gula di dapur entah berapa lama masih belum habis. Kami tidak risaukan kenaikan harga gula kerana kami jarang menggunakan gula. Aku lebih sukakan teh hijau tanpa gula. Tetapi minuman utama di rumah dan di pejabat adalah air kosong. Aku boleh habiskan beberapa liter air kosong sehari.

Sekali sekala aku masih menikmati Coca-Cola atau air bergas. Ianya masih merupakan nikmat walaupun risikonya tinggi. Dalam peti ais di rumah cuma ada air kosong bertapis, dua botol Ribena, beberapa air kotak berperisa soya dan teh bunga. Itu saja. Kalau di pejabat pula, aku memiliki water dispenser sendiri yang aku beli dengan harga RM30. Cukup berbaloi. Sebotol besar air bertapis harganya tidak sampai RM7 dan boleh tahan sehingga dua minggu. Bagi aku, air kosong adalah cara terbaik untuk meneutralkan balik badan kita.

Ada beberapa perkara lagi yang suatu ketika dahulu menjadi keperluan hidup tetapi kini tidak lagi. Ada juga beberapa perkara yang sudah sebati dalam diri ini;

Aku tidak pakai jam tangan. Semua jam tangan yang pernah aku pakai sebelum ini adalah pemberian orang. Seingat aku, aku tidak pernah beli jam tangan sendiri. Waktu kecil dahulu mungkin. Bila besar, aku tidak nampak apa keperluan untuk aku memakai jam tangan. Tambahan pula zaman sekarang hampir semua orang memiliki telefon bimbit, aku tidak fikir aku perlukan seutas jam tangan kerana telefon bimbit aku sudah memadai.

Ya, hidup ini berubah. Kadang-kadang kita tidak sedar.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon