Langkau ke kandungan utama

Bikin Wayang

Kebelakangan ini aku disibukkan dengan sebuah projek pejabat; menyiapkan video pendek hasil inovasi kerja di pejabat. Inilah pengalaman pertama aku membuat suntingan video sepenuhnya. Video sepanjang lebih kurang 15 minit ini akan menerangkan mengenai perkhidmatan kaunter bergerak secara online iaitu menggunakan teknologi hubungan melalui satelit untuk menjalankan urus niaga pejabat di lapangan.

Tugas utama aku adalah membuat suntingan video yang telah dirakam di lokasi tidak lama dulu. Sebelum itu aku ada tugas lain seperti merangka story-board dan juga rangka cerita keseluruhan. Boleh dikatakan penceritaan video tersebut adalah berasaskan idea aku. Tugas sutradara dan videografi diberikan kepada orang lain kerana aku tidak ada keluangan masa ketika mereka membuat proses rakaman.

Hasilnya secara jujur aku katakan aku agak kecewa dengan kualiti rakaman video. Majoriti klip video yang dirakam bergetar, bergoyang, langsung lari sudut rakaman, tidak mempunyai komposisi yang menarik serta kurang kemas. Berbekalkan klip yang telah diberikan, aku mengambil masa lebih dua minggu untuk membuat suntingan. Satu demi satu klip aku buka dan mencari di poin mana sesuai aku potong dan kepilkan ke dalam reel utama.

Sehari dua ini pula aku dan beberapa rakan lain akan membuat proses voice-over. Masalah utama yang dihadapi adalah ketiadaan tempat rakaman audio yang sesuai. Kedua, ketiadaan alat rakaman audio yang sesuai. Jalan pintas adalah menggunakan mikrofon MacBook Pro dan dirakam terus menggunakan GarageBand. Oh ya, aku membuat suntingan video menggunakan Final Cut Pro X. Aku sudah selesa dengan Mac, maka adalah lebih mudah menggunakannya daripada terpaksa belajar perisian editing lain.


 Perkara yang paling merumitkan adalah dimana aku terpaksa membuat editing menggunakan sebuah MacBook Pro berskrin 13 inci. Ada tiga buah iMac di pejabat namun ketiga-tiga buat iMac tersebut sudah terlalu berusia dan tidak mampu untuk membuat proses suntingan yang panjang. Mungkin ini satu alasan yang baik untuk aku memohon pembelian iMac baru, betul?

Orang di luar sana mungkin akan terfikir kenapa sebuah agensi kerajaan perlu membazirkan wang rakyat untuk membeli iMac untuk membuat suntingan video. Pertama, agensi kerajaan turut perlu membuat promosi terhadap aktiviti dan perkhidmatan yang mereka tawarkan. Kedua, aku beri contoh mudah; untuk hasilkan sebuah video korporat jabatan melalui pihak ketika, kosnya adalah melebihi RM10 ribu, malah mampu mencecah ratusan ribu ringgit. Kos kami hasilkan video inovasi perkhidmatan ini tidak melebihi seribu ringgit (tiada bayaran overtime walaupun aku bersengkang mata sehingga lewat malam untuk mendapat ilham membuat suntingan video). Ianya penjimatan yang amat besar.

Ini juga boleh meningkatkan daya kreativiti dan skil kakitangan kerajaan. Kemahiran seperti jururakam video, juru suntingan, sutradara dan pelakon dapat dipelajari dan dimahiri melalui projek sebegini.

Video ini akan digunakan pada 12 Disember nanti. Khamis ini aku perlu bentangkan draf pertama kepada pengurusan. Harap mereka dapat terima usaha ini tanpa banyak karenah. Aku pastikan bahawa aku tidak hasilkan video yang ekstrem moden. Ini penting jika hendak menjaga pegawai atasan yang 'berpengalaman'.

Tetapi malam ini aku mahu tidur lena. Aku perlu rehat untuk mengecas tenaga badan ini.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon