Langkau ke kandungan utama

Selangkah Demi Selangkah - 3


Cinta hati ini. Ada kalanya tulisan tidak dapat menggambarkan suasana. Hujung minggu yang dilalui terasa begitu damai kerana ada Zura dan Qaseh. Walaupun ada bibit-bibit sukar yang terpaksa dilalui kami, ianya merupakan suatu pengalaman dan pengajaran yang terbaik buat kami.

Kira-kira jam 2.00 pagi, Sabtu tempohari, aku dan Zura dikejutkan dengan tangisan Qaseh. Semakin lama semakin kuat. Pujukan tidak diendah, susu tidak dijamah. Apabila dipegang, kepala Qaseh terasa panas membahang, sementara tangan dan kakinya sejuk. Segera aku ambilkan termometer digital dan merakam suhu badan Qaseh. 37.9 darjah Celsius. Tinggi.

Mulanya aku fikir mungkin kerana kesejukan. Namun tangisan yang tidak berkesudahan membuatkan kami kurang senang. Segera aku merujuk info online mengenai simpton yang sedang dihadapi Qaseh. Ya, seperti yang diduga, Qaseh demam. 2.00 pagi dan si kecil ini demam. Apa yang harus dibuat?

Zura cuba sedaya upaya memujuk Qaseh, namun rengekan dan tangisannya tetap berterusan. Aku ke dapur mengambil sehelai tuala kecil dan bekas berisi air sejuk lalu kami lapkan di kepala Qaseh. Sepanjang malam sehingga ke pagi, tangisan mengisi kesunyian. Nasib ada ibu mertua yang turut sama membantu. Itulah hari terakhir ibu mertua bersama kami setelah sebuah membantu kami menyesuaikan diri dengan kehadiran insan kecil di rumah.

Awal pagi, kami terus mencari klinik yang sudah dibuka. Sukar hendak memeriksa Qaseh yang sedang meraung kesakitan. Doktor seperti panik dengan apa yang sedang dihadapinya. Qaseh tidak pergi ke klinik yang biasa kami bawanya kerana masih ditutup. Selepas mengantar ibu mertua ke Pudu Sentral, aku dan Zura mengambil keputusan untuk ke klinik yang biasa kami pergi untuk merawat Qaseh. Kami berasa lebih lega apabila mendengar nasihat dan tunjuk ajar dari doktor tua di situ. Beliau sangat bijak berdiplomasi. Kami tidak diberi ubat, sebaliknya diberi tunjuk ajar bagaimana hendak meredakan demam Qaseh.

Balik ke rumah, Qaseh diberi mandi air suam, dipakaikan baju nipis berlubang. Zura berusaha tidurkan Qaseh yang keletihan sambil aku pasangkan kipas untuk menyejukkan Qaseh.

Syukur kepada Tuhan. Setelah petang, suhu badan Qaseh semakin menurun dan beliau sudah mula mampu tersenyum dan ketawa di hadapan kami. Walaupun dibekalkan ubat dari klinik pertama, kami tidak menggunakannya. Kami dinasihati untuk cuba menurunkan suhu badan Qaseh secara semulajadi menggunakan angin sejuk. Aku memantau dari semasa ke semasa suhu Qaseh dengan termometer. Kami juga memantau najis dan air kencing Qaseh bagi memastikannya tidak ada simptom sakit yang lebih serius.

Hari Ahad, Qaseh sudah kembali gembira dan mampu bermain dan menikmati masa santainya. Pengalaman dan pengajaran buat aku dan Zura. Bukan mudah untuk menghadapinya buat pertama kali. 


Syukur kehadrat Ilahi.

Ulasan

  1. biasa la idan..aku dah ada pengalaman anak aku yg ketiga tu siap demam tarik lagi..first time kena memang panik, second time kena pun masih lagi kelam kabut..tapi alhamdulillah kali kedua ketiga dan seterusnya anak aku zarif tu tak kena lagi sawan tarik tu...the key is terus turunkan suhu badan anak tu mcm ko buat dan kalau bole jgn pakaikan dia baju..insyaallah demam dia akan kebah..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon