Langkau ke kandungan utama

Kereta Impian - Jika Tiada Halangan

Tempohari aku bercerita mengenai kereta,

http://frossonice.blogspot.com/2011/10/kereta-ku-lari-gagah-berani.html

Masalahnya, semua orang ada impian. Takkan nak pakai Kancil sampai pencen. Hendak juga beli kereta lain, jika berkemampuan. InshaAllah. Kalau ada rezeki, bolehlah usahakan. Lagipun sekarang aku sudah berkahwin. Perjalanan balik kampung yang dulunya tidak lebih 300km, sekarang sudah jadi hampir 600km. Sehala.

Namun begitu, jika bajet tidak menjadi halangan, kereta apa impian aku?

Aku boleh kata Ferrari, Lamborghini atau Lotus. Tetapi kereta begini tidak praktikal untuk pergi balik kerja sehari hari. Maka sekiranya wang bukan halangan dan ianya tidak melampau batas, ini beberapa kereta idaman aku. Maklum juga kereta yang aku senaraikan ini adalah yang sedang dipasarkan sekarang dan seboleh mungkin, ada dijual di Malaysia.

Kereta Pergi Kerja - Volkswagen Polo TSI

Kenapa? Purata penggunaan petrol adalah antara 5.3 - 7 liter per 100km. Cukup bagus. Sebenarnya aku mahukan yang berenjin diesel, Polo TDI yang lebih menjimatkan bahan bakar. Enjin diesel 1.6 Polo cuma menggunakan antara 4.6-4.7 liter bahan bakar per 100km. Jauh lebih jimat. Tetapi aku dapati ianya tidak dijual di Malaysia. Berapa harga VW Polo TSI 1.2l di Malaysia? Lebih kurang RM110 ribu.

Kenapa Polo? Ianya kereta kompak yang sesuai untuk pergi balik kerja. Seperti yang aku tegaskan dalam post di atas, buat apa beli kereta besar sedangkan setiap cuma kita yang akan berada di dalamnya. Lebih baik beli kereta kecil yang ringan dan menjimatkan bahan bakar.

Kereta Pergi Kerja (Alternatif) - Citroen DS3
Jika tidak VW Polo TSI di atas, kereta pilihan aku untuk ke pejabat adalah Citroen DS3. Sebab paling mudah, designnya tersangat cool dan Jeremy Clarkson serta James Mat menyukainya. Citroen DS3 bakal dijual di Malaysia tidak lama lagi. Entah bila. Harganya mungkin terlalu mahal untuk sebuah kereta yang tidak dianggap mewah.

Kereta Pergi Kerja Hibrid - Lexus CT 200h
Dulu kalau orang kata Lexus menarik, aku mencebik. Aku fikir Lexus hanya sesuai untuk orang tua atau manusia yang tidak ada citarasa. Sekarang pun aku masih fikir begitu. Tetapi setiap hari bila terserempak dengan CT 200h di atas jalan, ianya sentiasa menarik minat aku. Stail yang menarik dan stance yang nampak cool, aku menjadi tertarik. Sudah tentu, ianya adalah hot-hatch bagi Lexus. Dengan enjin 1.8 liter digabungkan bersama fungsi hibrid, kereta ini mampu pergi sehingga 33km untuk seliter petrol! Sungguh menjimatkan.

Harga? Lebih kurang RM170 ribu. Mahal kerana ianya Lexus.  Berbaloi kerana Lexus diketahui ramai sangat baik dari segi kualitinya.

Kereta Pergi Kerja Hibrid (Alternatif) - Tesla Roadster
Tesla Roadster adalah supercar untuk kereta elektrik. Ya, bukan hibrid tetapi elektrik sepenuhnya. Tesla Roadster adalah kereta elektrik buatan Amerika Syarikat yang dibina berasaskan model Lotus Elise.

Sebenarnya aku tidak dapat fikirkan apa kereta hibrid yang lebih menarik.

Kereta Mewah Pilihan - Maserati Quattroporte Sport GT S
Kereta sport sedan. Itu saja. Bentuk yang menarik dan enjin berasal dari enjin Ferrari. Kereta lain membosankan kerana bentuk yang hampir sama. Maserati penuh dengan ciri-ciri Italinya; tidak pernah mahu ikut selera orang lain.

Kereta Sport Pilihan - Nissan GT-R


Godzilla! Dan James May suka. Fullstop.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon