Langkau ke kandungan utama

Piala Dunia FIFA 2010 - Afrika Selatan Bermula!

Kejohanan Bola Sepak Piala Dunia FIFA 2010 akan bermula dalam masa lebih kurang 1 jam 30 minit dari sekarang. Kejohan edisi ke-19 ini akan diadakan di Afrika Selatan, pertama kali kejohanan bola sepak terbesar di dunia datang ke benua Afrika.


Seperti biasa, aku sebagaimana manusia lain di dunia ini yang meminati bola sepak, akan turut bersengkang mata dan berjaga di malam buta untuk menonton perlawanan terutama pasukan kegemaran. Anehnya tahun ini, aku tidak ada pilihan pasukan kegemaran. Kalau empat tahun lalu di Jerman, pasukan pilihan kau adalah Brazil, sekarang di Afrika Selatan, aku cuma mahu menonton dan menyaksikan kehebatan pemain terhandal di dunia beraksi.


Aku mengikuti bola sepak Piala Dunia FIFA ini sejak tahun 1982, ketika ianya diadakan di Sepanyol. Aku tidak ingat perlawanan lain dalam kejohanan tersebut kecuali perlawanan akhir. Melihat kelibat Paolo Rossi menjadi wira Itali muncul sebagai juara.


Pada tahun 1986, ketika ianya diadakan di Mexico, aku sudah mula mengikutinya dengan penuh minat. Aku berkesempatan melihat keajaiban Diego Maradona mengelecek separuh pemain pasukan England untuk menjaring gol terhebat dan aku juga sempat melihat gol kontroversi, "hand of God" oleh Maradona. Ya, aku masih ingat walaupun ketika itu aku cuma berumur 11 tahun. Aku juga menyaksikan perlawanan akhir antara Argentina dengan Jerman Barat ketika itu yang akhirnya dimenangi oleh Argentina.


Kejohanan tahun 1990 yang diadakan di Itali sebenarnya agak kabur dalam ingatan aku. Ketika itu aku sedang sibuk menyiapkan diri untuk peperiksaan SRP (kononnya). Cuma aku masih ingat, perlawanan akhirnya adalah antara yang paling membosankan.


Pada tahun 1994, ianya diadakan di Amerika Syarikat. Ketika ini aku sedang belajar di UiTM Shah Alam (ketika itu masih ITM). Kami akan berpusu-pusu ke bilik TV di kolej Perindu untuk menyaksikan perlawanan sepanjang kejohanan. Aku tidak menonton perlawanan akhir (kalau tidak silap aku) kerana terlalu ramai orang di dalam bilik TV. Lagipun ianya berakhir dengan tendangan penalti yang dimenangi oleh Brazil. Kejohanan ini sentiasa diingati kerana kegagalan pemain lagenda Itali, Roberto Baggio menyudahkan tendangan penalti. Oh, fikir-fikir balik, aku menonton perlawanan akhir. Hehe.


Kejohanan seterusnya diadakan di Perancis pada tahun 1998. Kejohanan ini melonjak nama Zinadine Zidane sebagai lagenda bola sepak Perancis. Beliau dengan sendirinya membantu Perancis menjuarai Piala Dunia buat kali pertama. Kejohanan ini juga menonjolkan kelibat pemain yang digelar Phenomenon, Ronaldo. Sayangnya ketika perlawanan akhir, beliau tidak sihat walaupun diturunkan.


Tahun 2002, Piala Dunia tiba di benua Asia buat pertama kali dengan Korea Selatan dan Jepun menjadi penganjur bersama. Aku sempat menonton hampir kesemua perlawanan. Ianya diadakan beberapa bulan sebelum aku diterima bekerja dengan kerja aku sekarang. Ketika itu aku di Kuala Kangsar bekerja di cybercafe. Kejohanan ini mengembalikan kegemilangan bola sepak Brazil apabila menjadi juara buat kali kelima apabila menewaskan Jerman. Seperti tahun 1998, tahun 2002 aku menjadikan Brazil sebagai pasukan pilihan. 


Kejohanan edisi ke-18 telah diadakan di Jerman. Seperti biasa, pasukan pilihan aku adalah Brazil dengan England sebagai pilihan kedua. Tetapi jangkaan aku meleset apabila akhirnya Itali berjaya menjadi juara buat kali keempat setelah menewaskan Perancis. Kejohanan ini juga aku tonton kebanyakkan perlawanan. Ketika ini aku sudah bekerja di tempat kerja sekarang dan tinggal di Kerinchi, Kuala Lumpur. Jadi setiap laungan dan sorakan di sekeliling dapat aku dengar dengan jelas.


Kejohanan Bola Sepak Piala Dunia FIFA 2010 di Afrika Selatan ini bagi aku adalah kejohanan yang akan aku ikuti dengan penuh minat tanpa memihak kepada mana-mana pasukan. Betul, dalam hati masih mengharapkan pasukan seperti Brazil dan England berjaya. Tetapi aku lebih mahu melihat perlawanan yang menarik dihidangkan kepada penonton. Aku mahu menonton perlawanan pasukan Itali, Perancis, Portugal, Argentina, England dan Australia. 


Apa pasukan pilihan kamu?

Ulasan

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon