Langkau ke kandungan utama

Bahasa Hati - 1

Dia berat hati hendak benarkan aku menjemputnya awal pagi tadi di Bukit Jalil. Lalu disuruhnya aku kembali tidur dan biarkan saja dia pulang ke rumah dengan pengangkutan awam. Aku beritahunya bahawa aku sudah hampir tiba di Bukit Jalil dan aku akan tunggu hingga dia tiba di situ.

Awal jam enam pagi, dia tiba. Dari jauh aku lihat wajahnya yang manis tetapi sedikit bermasam muka. Marahkan tindakan aku, mungkin. Sepanjang perjalanan menghantarnya pulang, dia mendiamkan diri. Aku cuba sekali sekala untuk menghiburkan dirinya.

Tiba di rumahnya, sebelum keluar, dia memberitahu bahawa dia tidak suka tindakan aku datang awal menjemputnya pulang dari kampung. Aku cuma tersenyum dan menjelirkan lidah. Ada dua persepsi; sama ada dia betul-betul tidak suka atau dia tidak mahu menyusahkan aku.

Aku memilih persepsi kedua. Aku tahu dia membaca blog ini (mungkin) dan pasti juga akan membaca tulisan ini. Aku bukan mahu mendedahkan kepada dunia apa yang berlaku atau mencari salah siapa.

Aku cuma mahu memberitahu bahawa suatu ketika dulu apabila berlaku situasi yang sama, aku tidak akan datang menjemputnya kerana aku tidak mahu dia marah atau terasa menyusahkan. Malah mungkin aku tidak akan langsung bertanya atau meminta izin sama ada boleh atau tidak aku menjemputnya pulang di awal pagi tadi.

Kalau hendak diikutkan, aku tidak akan lakukan apa-apa. Dan mungkin dia tidak akan pernah mengenali aku.

Aku sebenarnya sudah tiba di persimpangan di mana aku tidak perlu selamanya menjadi 'sempurna' dan 'patuh'. Aku mahu dia menegur perbuatan aku dan aku mahu lihat dia dalam keadaan di mana dia berdiam diri sepanjang perjalanan pulang. Aku melihat raut wajahnya begitu. Aku mahu bila tiba suatu masa di waktu sepi/damai kehidupan masing-masing, perkara ini akan dikenang kembali;

"Abang ingat tak Abang pernah datang ambil saya walaupun saya tidak mahu Abang buat begitu?"
"Ya. 14 Jun 2010, 6.00 pagi di Bukit Jalil. Mana boleh Abang lupa lihat muka comel yang tidak puas hati dan yang berdiam diri sepanjang dalam kereta."
"Abang degil sungguh!"
"Hahaha!"

Biar 10 tahun dari sekarang kata-kata itu terbit dari mulut aku dan dia. Kalau aku tidak melakukannya, dia tidak akan tahu rasa hati aku ketika itu.

Bak kata seorang sahabat;

"Idan, buat apa saja untuk dia lihat siapa sebenarnya awak. Awak tidak perlu berlakon kehidupan awak yang sempurna. Tunjuk 'flaw' awak sebagai manusia. Itu yang dia mahu lihat."

Ulasan

  1. aku_ayu12:41 PG

    ahaa.. ya, idan.. lakukanlah apa yg patut dilakukan.. kerana jika tidak melakukannya skrg, 10 thn kemudian akan timbul pertanyaan.."kenapa aku tidak melakukannya dulu..?" menyesal kemudian tidak berguna.. mcm yg berlaku pd saya skrg.. huhu..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon