Langkau ke kandungan utama

Subsidi

Sekarang orang sedang mengeluh mengenai cadangan kerajaan untuk mengurangkan subsidi. Kata kerajaan, ini boleh menjimatkan lebih RM100 bilion duit kerajaan. RM100 bilion itu sangat banyak. Kalau dibahagikan kepada setiap orang rakyat Malaysia yang berjumlah lebih kurang 28.3 juta orang, kita akan dapat lebih kurang RM3500 seorang.

Siapa rasa yang kamu mendapat lebih kurang RM3500 subsidi daripada kerajaan setiap tahun? Kalau dari petrol yang kamu guna, berapa sangat yang disubsidi? Selebihnya adalah perkara yang kamu tidak nampak.

Aku secara dasarnya, menyokong usaha untuk mengurangkan subsidi. Walaupun ianya akan membebankan orang ramai terutamanya yang berpendapatan rendah, tetapi ianya lebih baik daripada membiarkan kos subsidi meningkat setiap tahun. Lagipun, subsidi ini bukan menguntungkan orang yang berpendapatan rendah. Lebih banyak subsidi dihabiskan untuk golongan menengah dan atasan.

Tetapi kerajaan juga perlu pandai berjimat cermat. Ada perkara kecil yang kadang-kadang kita nampak remeh, tetapi bila diusahakan, boleh mendatangkan penjimatan besar. Pembelian barang oleh agensi kerajaan contohnya. Semua orang tahu pembekal akan menokok harga begitu tinggi untuk setiap pembelian kerajaan.

Tempohari sewaktu aku dan rakan pejabat menyiapkan carta organisasi bahagian, kami mahu buat sendiri. Harga papan carta organisasi yang ditempah dari pembekal boleh mencecah ribuan ringgit walaupun untuk yang paling mudah. Dengan menghasilkannya sendiri, kami berharap dapat menjimatkan kos. Aku pergi membuat tinjauan barangan yang diperlukan. Antaranya adalah kertas warna perak bersaiz 70mm x 50mm yang akan dijadikan latar carta.

Harga yang aku tinjau adalah RM1.90 sehelai. Berpatutan. Tetapi kami perlu membuat pembelian daripada pembekal. Maka, kami berikan kepada pembekal sampel kertas yang kami mahu. Beberapa hari kemudian pembekal datang dengan sampel dan harga yang ditawarkan. RM3.50 sehelai. Mahal, malah, ianya datang dalam bungkusan sehelai demi sehelai, bukan 'bundle' seperti yang aku lihat di kedai yang aku buat tinjauan.

Ini bermakna pembekal tersebut pergi ke kedai alat tulis biasa dan membeli dengan harga pasaran, bukan harga pembekal, kemudian menokok harga kepada RM3.50 untuk mengambil untung semaksima mungkin, untuk sehelai kertas.

Kami tidak boleh beli sendiri kerana bahagian kewangan tidak akan meluluskannya malah kalau kami beli dan mahu menuntut kembali duit yang sudah dibelanja dulu, langsung tidak dibenarkan.

Perkara sekecil begini yang sebenarnya menyusahkan kerajaan. Perkara yang sepatutnya digunakan untuk bersifat 'win-win situation' antara agensi dan pembekal menjadi berat sebelah apabila pembekal yang ada sebenarnya tidak berkemampuan untuk membekal barangan pada harga yang sepatutnya.

Kamu nampak masalahnya, bukan? Aku pernah membeli sebuah network harddisk untuk kegunaan pejabat. Harganya ketika itu adalah RM1200. Tetapi LO yang dikeluarkan adalah sebanyak RM1500 kerana itu anggaran semasa yang diberikan sebelum harga baru diketahui. Sepatutnya RM300 baki tersebut dipulangkan kembali kepada kerajaan. Tetapi pembekal cuma berdiam diri.

Jadi jangan hairan kalau harga sebatang pen di pejabat kerajaan boleh mencecah beberapa ringgit, sedang pen yang sama cuma berharga RM1 di kedai alat tulis. Kita membazir di tempat yang sekecil ini dan kalau kita kumpul semuanya, kosnya mungkin amat tinggi.

Ini salah satu contoh penjimatan yang sepatutnya sudah dilaksanakan di agensi kerajaan. Banyak cara lain lagi daripada memotong subsidi secara mendadak.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon