Langkau ke kandungan utama

Penghujung Mac

Kamu tahu kenapa aku tidak menulis sejak beberapa hari lalu, bukan? Post ini adalah post ke 40. Post terakhir untuk bulan ini. Boleh saja aku menulis lebih daripada 40 tetapi aku masih mahu mengekalkan jumlah 40 sejak Januari lalu.

Masuk hari ini, sudah lima hari aku tidak berbasikal. Tiga hari sebelum kerana aku pulang ke kampung. Semalam dan petang tadi, cuaca tidak mengizinkan. Semalam memang hujan lebat tetapi petang tadi agak ralat. Biasanya aku akan mula berbasikal pada jam 5.30 petang. Tapi waktu itu tadi mendung gelap menyelubungi Putrajaya dan nun di arah Cyberjaya dan lebuhraya ELITE, hujan sedang lebat turun dengan kilat dapat kelihatan dari jauh. Aku gusar hendak meneruskan program berbasikal kerana bila-bila masa saja hujan boleh turun di Putrajaya juga. Aku leka melayari internet sehingga jam 6.15 petang. Hanya hujan sekejap dan seterusnya cuaca menjadi amat baik.

Aku balik kerja sekitar jam 6.30 petang tadi dengan perasaan yang sangat hampa. Cahaya matahari yang bersinar begitu cantik. Suasana sangat selesa tetapi sudah terlalu lewat untuk mula berbasikal. 30 minit tidak cukup untuk kemana-mana. Aku balik ke rumah tanpa ada rasa langsung untuk melakukan apa-apa. Nyata aku amat kecewa. Badan jadi lemah longlai. Hasrat untuk ke The Mines mencari novel Faisal Tehrani (untuk dihadiahkan kepada sahabat) langsung aku batalkan.

Esok, kalau pada jam 6.00 petang cuaca masih elok, aku akan terus keluar berbasikal. Mungkin aku sudah sampai tahap ketagihan. Perlu berbasikal, untuk keluarkan peluh dan untuk tenangkan fikiran. Memang berbasikal menenangkan fikiran aku.

Untung juga kerana aku di Putrajaya. Suasana sekitar amat cantik dan damai. Laluan untuk berbasikal juga banyak dan kamu tidak perlu menggunakan jalanraya yang penuh kereta untuk berbasikal. Laluan siar kaki di sekitar Putrajaya memang dibuat khusus untuk orang berbasikal juga di atasnya. Aku lebih suka guna laluan berbasikal itu berbanding jalanraya biasa. Jalanraya agak rata dan lancar menyebabkan tidak ada rasa beban apabila mengayuh basikal. Laluan berbasikal pula agak tidak rasa dan kamu terasa kamu perlu berusaha lebih untuk mengayuh di atas permukaan yang tidak rata. Kamu akan cepat letih.

Pernah aku ceritakan awal aku berbasikal dulu, aku mengambil masa hampir sejam untuk berbasikal sejauh lebih kurang 12km mengelilingi Core Island di Putrajaya. Minggu lepas aku mengambil masa sejam untuk mengelilingi Core Island sebanyak dua kali. Itu satu peningkatan yang ketara sebenarnya. Aku sudah boleh mengayuh dengan kelajuan 20km/j secara konstan sepanjang laluan. Kalau dulu untuk memanjat laluan curam pun aku sudah tercungap-cungap. Sekarang aku menggunakan gear agak tinggi untuk melaksanakannya. Kesan berbasikal setiap hari dapat dirasakan dengan jelas.

Semalam di gimnasium pejabat, aku lakukan senaman perut dengan sebuah mesin khas. Biasanya aku buat 15 kiraan (set pergerakan) untuk setiap pusingan, sebanyak 3 pusingan dengan berat beban sekitar 40kg. Semalam aku buat 50 kiraan untuk setiap pusingan, sebanyak 4 pusingan dengan berat beban yang sama. 200 kiraan berbanding 45! Banyak beza. Kalau dulu 45 kiraan boleh membuat otot perut berasa sakit dan hampir crammed, sekarang 200 kiraan dan aku masih boleh terus melakukannya. Syukur. Tidak sia-sia aku berbasikal setiap hari.

Sebab itu aku rasa agak kecewa sehari dua ini. Aku tidak dapat berbasikal seperti yang aku mahu. Aku pasti norma yang sudah aku bina minggu lepas akan terjejas. Aku perlu bina balik momentun untuk kekalkan keupayaan aku. Aku sasarkan dalam masa sebulan nanti, aku boleh berkayuh secara konstan dengan kelajuan 30km/j dan aku boleh membuat 200 kiraan senaman perut dengan beban lebih 50kg. InshaAllah. Aku akan cuba lakukan. Untuk kesihatan dan untuk fitness. Kalau di Maktab dulu aku boleh berlari 10 pusingan padang (400m x 10) setiap jam 4 petang sebelum berlatih ragbi tanpa apa-apa masalah, sekarang aku harapkan perkara yang sama dapat dilakukan.

Sahabat di pejabat ada mengajak aku bermain badminton. Aku mahu sangat sertai mereka tetapi ada masalah lain sebenarnya. Punca aku berbasikal adalah kerana tumit aku sakit menyebabkan aku tidak boleh berlari dengan lancar. Berbasikal mengelakkan aku mendera tumit aku dengan hentakan. Kenapa sakit? Kerana berat badan aku. Tunggu sehingga berat badan aku tidak membebankan tumit aku, baru aku boleh fikir untuk berlari atau bermain badminton.

Ada satu lagi perkara yang aku mahu lakukan. Aku mahu berenang. Ada kolam renang di Presint 5. Jadi mungkin aku boleh berbasikal ke sana, berenang 30 minit dan sambung berbasikal balik ke pejabat. Aku mahu betul-betul cergas. Itu saja. Usia semakin meningkat ini, kesihatan badan perlu sentiasa dipantau dan dijaga. Kamu pun patut lakukan perkara yang sama. Cari apa minat kamu (bersukan) dan lakukannya. Jangan ikut orang semata-mata kerana aku tahu kamu akan cepat bosan. Buat apa yang kamu suka. Kalau kamu suka bermain roller-blade, beli roller-blade dan gunakannya untuk senaman. Aku lihat seorang dewasa melakukannya minggu lepas. Menarik.

Tidak ada apa yang menghalang diri kita melainkan diri kita sendiri. Carpe Diem!

Ulasan

  1. Setuju sangat..mengapa nak ikut orang semata-mata kerana nak jaga hati & perasaan mereka.. hati dan perasaan kita sendiri dijadikan korban. Buat saja la apa yang kita suka.

    Sebenarnya yang menghalang diri kita adalah kita sendiri. Ia dibantu oleh sikap negetif dan dihangatkan lagi oleh perasaan tak hendak dan tak mahu.. tak pek den nak nolong!

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon