Langkau ke kandungan utama

Buat Kerjalah!

Malam baru tiba dari kampung. Jalan agak sesak dengan kenderaan yang berpusu-pusu kembali ke Ibu Kota. Kalau awal dulu kerajaan berusaha untuk meningkatkan mutu perkhidmatan awam; bina perkhidmatan kereta api laju contohnya, tidaklah teruk sangat sesak jalanraya.

Mungkin untungnya tidak nampak segera atau untungnya bila ada kereta api laju ini tidak menyeluruh. Tol boleh untung banyak pihak, mungkin. Penjual kereta, peniaga stesen minyak, pemilik lebuhraya, pemotong rumput, penjual makanan dan minuman di kawasan rehat dan rawat, pemandu bas, pengusaha bas (haram atau halal), JPJ, Polis dan banyak lagi. 

Kalau ada perkhidmatan kereta api laju, mungkin banyak kerja-kerja tersebut tidak dapat dilakukan menyebabkan ramai orang tiada kerja, mungkin. 

Juga, kalau diberi pilihan kepada ramai orang, mereka akan lebih rela naik kereta api laju ala TGV atau Shinkasen berbanding memandu dalam keadaan sesak di jalanraya. Walaupun landasan kereta api elektrik sudah siap dari KL ke Ipoh, namun dengarnya kelajuan kereta api sekadar 160km/j. Jadi perjalanan dari KL ke Ipoh mungkin mengambil masa hampir 3 jam. Apalah sangat 3 jam tu kan? Tapi kalau orang yang biasa naik bas dari KL ke Ipoh, mereka tahu bas boleh sampai dalam masa kurang 3 jam! Jadi, apa hal pulak kereta api yang ada jalan sendiri lebih slow?

Tapi, kalau melihat keadaan sekarang ni, rasanya lambat lagilah kita hendak menikmati perkhidmatan awam yang lebih efisien dan maju. Kalau sekadar hendak melepas batuk di tangga atau sekadar hendak tunjuk kita pun buat, bolehlah. 

For once, aku harap kerajaan yang ada sekarang lebih serius menangani masalah pengangkutan awam. Masalah dengan ahli politik kita adalah terlalu banyak bercakap dan berjanji tetapi amat-amat kurang menunaikan janji atau bekerja. Mereka boleh janjikan dunia kepada kita, tapi bila tiba masa, mereka lebih senang berada di padang golf atau mengekori PM ke sana dan ke mari tanpa arah tujuan. Ada tujuan, cuma satu; membodek.

Juga, kalaulah boleh mereka berhenti bina lebuhraya dan mula bina landasan keretapi elektrik untuk menghubungkan orang dengan destinasi, itu lebih bagus. Lebuhraya tidak langsung menyelesaikan masalah. Menimbulkan masalah kemudian hari nanti, adalah. Tambah-tambah kadar tol. Tapi rasanya orang amat jarang komplen kalau harga tiket kereta api naik. Orang masih tetap akan guna. 

Ya, aku adalah antara orang yang memperjuangkan perkhidmatan pengangkutan awam yang lebih efisien dan baik. Walaupun aku menggunakan kereta untuk ke pejabat setiap hari, alasannya adalah kerana tiada cara yang mudah bila menggunakan perkhidmatan awam dari rumah ke pejabat. Aku perlu naik dua buah bas untuk sampai ke pejabat sedangkan perjalanannya cuma lebih kurang 20KM. Malah, aku terpaksa keliling dunia dan menunggu bas seawal 6.30 pagi untuk sampai ke pejabat 2 minit sebelum jam 8.00 pagi. Sejam setengah aku bazir masa dengan menunggu dan menaiki bas. Itu adalah pembaziran. Kalau ada bas terus dari kawasan kejiranan aku ke Putrajaya, aku tanpa berlengah akan menggunakannya.

Buat masa sekarang, aku rasa ahli politik kita lebih suka berkira-kira berapa juta perlu dihabiskan untuk pilihanraya kecil seterusnya. Bebal.

Ulasan

  1. setuju. boleh selalu shopping di kl. heee

    BalasPadam
  2. Atau minum makan-makan di Ipoh. Hahaha...

    Makan apa sajalah.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon