Langkau ke kandungan utama

Siri Bercakap Dengan Diri Sendiri - 4

"Idan..."
"Ye?"

"Kenapa kau tak sokong kerajaan?"
"Bila aku tak sokong kerajaan?"
"Dalam blog ni. Selalu kau kritik kerajaan."
"Ye ke? Setahu aku, aku cuma kritik parti politik yang memerintah sahaja."

"Kritik kerajaan la tu."
"Siapa kata? Kerajaan lain, parti politik lain."
"Mana pulak. Kalau kau kritik apa yang mereka buat, kau kritik kerajaan la tu. Sebab mereka yang memerintah."
"Betul mereka memerintah tetapi bukan aku kritik kerajaan. Sejak bilalah parti politik itu adalah kerajaan?"
"Sejak dulu lagi."

"Kalau macamtu, orang yang tidak sokong mereka semasa pilihanraya itu adalah penentang kerajaan la ye? Pemberontak? Pembelot?"
"Bukanlah macamtu. Tapi kalau kau tidak suka apa yang mereka buat, sama juga dengan kau tak suka kerajaan. Lagipun, kau kerja kerajaan. Tak patut kau kritik kerajaan."

"Mana boleh macamtu. Aku kerja dengan kerajaan bukan bermakna aku perlu sokong parti politik yang memerintah. Aku cuma perlu sokong kerajaan yang memerintah."
"Samalah... Apa pula bezanya."
"Eh, banyak beza. Kerajaan adalah kerajaan, kuasa yang memerintah negara. Bukan dia perintah negara untuk ahli parti politik mereka saja. Mereka perintah negara untuk semua orang yang menjadi rakyat dalam negara ini. Mereka perlu jaga setiap orang tidak kira apa fahaman politik orang itu. Mereka perlu melindungi rakyat. Perlu ambil berat dan perlu beri ruang untuk rakyat. Itulah fungsi kerajaan. Parti politik lain."

"Macamana lain?"
"Parti politik berfungsi untuk kepentingan ahli dan penyokong parti politik tersebut sahaja. Tetapi apabila parti itu dipilih untuk membentuk kerajaan, mereka sepatutnya membuang ideologi dan pengaruh parti politik mereka dan meneruskan agenda negara. Bukan agenda parti. Kerana agenda negara adalah untuk setiap orang."
"Jadi, salahlah kalau guna jentera negara untuk kepentingan politik?"
"Ya, amat-amat salah. Jentera negara adalah untuk semua rakyat tidak kira siapa mereka. Kalau hendak guna telefon di pejabat kerajaan untuk menelefon pejabat partinya pun sepatutnya tidak boleh. Kalau guna juga, perlu dibayar bil itu oleh pengguna sendiri. Harta kerajaan tidak boleh guna untuk kepentingan mana-mana parti politik."
"Lagi? Menarik ni..."

"Kau pernah tengok papan tanda projek pembangunan kerajaan?"
"Papan tanda?"
"Alah... Papan tanda projek macam pembinaan hospital, sekolah, balai polis dan lain-lain aset kerajaan."
"Oh.. Banyak. Kenapa?"
"Apa jadah lambang parti politik ada di papan tanda ni?"
"Ntah... Salah ke?"
"Salah la tu. Itu projek kerajaan, bukan projek parti. Kalau hendak sangat kata itu projek parti, keluarlah duit sendiri buat projek tersebut."
"Betul juga. Itu duit kerajaan. Bukan duit mana-mana parti politik."
"Itu satu. Sudahlah letak lambang parti, letak pula lambang tersebut lebih tinggi daripada jata negara. Bahaya!"
"Bahaya?"
"Itu kalau mengikut tafsiran kasar, parti lebih berkuasa daripada negara. Ini perkara biadap yang ramai orang tidak tahu atau mungkin tahu tetapi buat-buat tidak tahu kerana takut dihukum."

"Kau berani pula tulis semua ini di sini?"
"Aku cuma tulis perkara yang betul. Aku bukan sokong mana-mana pihak. Aku sayangkan negara aku dan kalau aku lihat perkara itu salah, apa salahnya aku cuba beritahu salahnya."
"Berani gila. Tak takut ke?"
"Ramai yang kata mereka lebih takut Tuhan dari orang... Aku boleh juga cakap macamtu. Tapi 
ramai ke antara mereka yang sanggup membuktikannya?"

"Okay faham. Tapikan, aku masih tak puas hati."
"Apasal?"
"Kira betullah kau tidak suka parti politik yang memerintah sekarang?"
"Aku bukan tidak suka parti politik tersebut. Aku tidak suka tindakan dan salah perbuatan yang berlaku. Aku harap mereka perbetulkan."

"Tapi apa kesannya kalau mereka perbetulkan pun?"
"Ish... Banyak! Pertamanya, mungkin mereka tidak tahu. Tapi inilah sebenarnya persepsi golongan muda terhadap mereka. Salah guna kuasa."
"Kenapa?"
"Golongan muda bukan tidak suka parti ini. Mereka cuma meluat melihat pelbagai salah guna kuasa dan sikap pentingkan diri sendiri ahli politik. Aku percaya, kalau dibersihkan segala salah silap ini, parti politik lawan takkan ada ruang untuk bangun."
"Macamtu..."
"Parti pemerintah juga tidak lagi boleh menggunakan aset kerajaan untuk kepentingan parti. Tidak boleh lagi menunggang aset kerajaan dan segala yang kerajaan patut/wajib lakukan kepada rakyat sebagai agenda politik mereka. Kerana mana-mana parti yang memerintah pun, perkara pembangunan, ekonomi, kesejahteraan adalah perkara wajib dalam agenda kerajaan."
"Sebab itulah agaknya sogokan pembangunan, ekonomi dan lain-lain sudah semakin tidak menjadi ye?"
"Tentulah. Kerana orang sudah sedar bahawa itu perkara pokok yang wajib bagi sesebuah kerajaan untuk laksana demi kepentingan rakyat. Tidak perlu mana-mana parti politik menggunakannya sebagai tulang perjuangan politik mereka."

"Habis apa yang perlu mereka buat untuk menarik penyokong?"
"Bentangkan pelan terperinci apa yang akan mana-mana parti politik lakukan sekiranya diberi peluang untuk memerintah. Keluarkan fakta berdasarkan sasaran. Bukan berdasarkan prestasi semasa yang telah berlaku. Memang tidak adil begitu dan orang tidak suka hendak dengar."
"Ooo... Kira mereka tidak boleh la kata, lihat, kami sudah bangunkan Malaysia. Inilah kehebatan dan kemampuan kami. Parti lawan tidak mampu melakukannya."
"Ya, mereka tidak patut kata begitu. Kerana itu adalah perkara wajib untuk mana-mana kerajaan lakukan. Lagipun di Malaysia ini amat tidak adil berkata begitu. Semenjak merdeka, kita tidak pernah ada parti politik lain yang memerintah."

"Kira boleh gunalah juga. Tapi kalau ada parti lain yang pernah memerintah la ye. Sebagai perbandingan yang lebih jelas. Macamtu?"
"Betul. Seperti di Amerika Syarikat dan Britain. Ada beberapa parti yang pernah memerintah jadi mereka boleh bandingkan. Kalau itu dibuat di sini, orang benci."

"Jadi betullah kau tidak benci parti politik yang memerintah sekarang?"
"Ya, aku tidak benci. Aku cuma tidak suka cara mereka menyalah guna jentera negara. Seperti media rasmi dan jabatan-jabatan. Itu tidak patut dilakukan tambah-tambah zaman internet ni. Orang nampak jelas. Lagipun, orang zaman sekarang ni bukannya macam 20 tahun dulu. Sedarlah sikit."
"Betul."
"Siapa saja yang menjadi strategis politik parti pemerintah sekarang, patut dipecat saja. Bebal."
"Hahaha.."
"Iyelah, masih leka menggunakan perang psikologi lapuk."
"Ya, betul. masih tak faham-faham."
"Ya... bengap otak. Internet pun tak boleh nak kuasai lagi."

"Idan..."
"Ye?"
"Apa yang kau mahu dari parti yang memerintah sekarang?"
"Bersih, cekap dan amanah. Itu agenda mereka dulu. Takkan lupa kot? Bersihkan tangan mereka dari jentera kerajaan. Jentera kerajaan adalah hak rakyat dan 26 juta rakyat nampak JELAS semua itu. Jangan terlalu gila kuasa dan cuba bergantung talian hayat dengan kuasa. Ianya tidak akan kekal abadi. Sebaliknya berjuang untuk kepentingan rakyat. Untuk kepentingan negara. Berhenti menjadi retorik dan buktikan kepada rakyat bahawa mereka adalah kerajaan yang jujur dan ikhlas untuk rakyat... Kemudian kamu akan lihat rakyat kembali menyokong kamu. Kalau tidak..."
"Kalau tidak apa?"
"Percayalah, internet ini akan menyebabkan mereka tersungkur dari atas sana..."
"Hmm..."

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon