Langkau ke kandungan utama

Sudah Sampai Masa Untuk Lupakan Gaza?

Tidak beberapa lama kemudian, maka orang lupalah dengan apa yang berlaku di Gaza. Sebaliknya mereka lebih sibuk berpolitik, bergossip dan berhibur seperti hari-hari biasa sebelum Israel menghukum Hamas di Gaza baru-baru ini.

Kamu fikir aku tidak peduli? Sedang jiran mereka sendiri tidak peduli, malah sanggup tutup pintu sempadan dan berusaha membeli Kaka daripada A.C. Milan dengan bayaran ratusan juta ringgit, siapakah aku untuk terlalu memperduli? Apa yang aku boleh buat sekadar bersimpati dan berdoa agar segera di tamatkan peperangan dan orang-orang yang teraniaya dilindungi Tuhan.

Tidak sekali aku akan doakan agar rejim Zionist dihukum, dilaknat dan diseksa. Aku tak fikir Nabi pernah ajar umatnya untuk berdendam. Lebih baik aku doakan agar mereka di tunjukkan jalan yang benar dan diberi kesedaran tentang perbuatan tidak berperi kemanusiaan mereka itu. Bukankah itu lebih baik?

Kemudian sudah semestinya kamu petik ayat-ayat al-Quran berkaitan kedegilan dan kebiadaban Yahudi dan Nasrani terhadap orang Islam sebagai alasan untuk membenarkan kita menghukum kaum-kaum tersebut dengan apa jua cara. Itulah mungkin puncanya ada umat Islam yang sanggup jadi pengebom berani mati dan menyerang orang bukan Islam. 

Sudah sampai masanya umat Islam kembali menilai aspek pemikiran mereka. lebih 1400 sesudah Nabi adalah masa yang lama untuk kita terus berpegang kepada konsep dan kesuaian masa ketika itu. Kita perlu menilai balik konsep dan kesuaian mengikut masa kita sekarang. Bukan lari dari Islam dan bukan mengubah Islam, sebaliknya mengembangkan Islam agar bersesuaian dengan keadaan semasa.

Selagi kita sentiasa bertelagah dengan perkara-perkara trivial dan ribuan ulama membuat kesimpulan dan pandangan yang berbeza antara satu sama lain, maka, selagi itu Islam dan sahamnya akan terus menjunam.

Aku sebenarnya tidak mahu lagi dengar betapa hebatnya zaman kegemilangan Islam ratusan tahun dulu. Apa yang aku mahu dengar sekarang adalah zaman kegemilangan Islam sekarang. Pakar-pakar teknologi, budayawan, karyawan dan intelektual Islam sekarang yang menjadi pemangkin kepada ketamadunan manusia di dunia.

Jangan asyik ternganga meleleh air liur melihat beberapa juta orang Yahudi amat hebat dalam bidang ilmu itu ini. Tengok dan cakap saja, tidak guna. Kita ada 1 bilion lebih umat Islam, takkan nak jumpa sejuta ilmuan Islam tak boleh kot?

Dan, cukuplah dengan retorik kita hidup di dunia sebagai bekalan di akhirat. Kalau hidup kita di dunia ini tidak aman dan sering di tindas, bagaimana hendak kita menyediakan bekalan di akhirat? Fikir, apa berlaku bila umat Islam di tindas di Mekah di awal-awal dulu? Umat Islam berpindah ke Madinah dan dari situ mereka berkembang menjadi sebuah entiti yang kukuh dan stabil. Tujuan? Suka-suka? Tidak. Untuk memudahkan umat Islam. Apabila kita tidak ditindas dan diseksa, barulah senang untuk kita menyediakan bekalan ke akhirat.

Ini tidak, sedang dalam solat, di hati kita risau mana tahu tiba-tiba bom meletup di bumbung. Mana hendak timbul kusyuk?

Oh ya, aku lupa. Aku bukan pakar dalam bidang ini semua. Jadi aku tidak perlu sambung lebih panjang. Aku cuma mahu menjadi seorang yang lebih rasional dan berfikir lebih jauh sebelum bertindak. InsyaAllah.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon