Langkau ke kandungan utama

Sudah Lama Tidak Berfotografi

Kebelakangan ini aku kurang berfotografi (ada ke perkataan ni?). Entah kenapa. Penat agaknya. Aku malas. Mungkin dua-dua. Kadang-kadang bila petang dan terdapat pemandangan indah di horizon, aku biarkan saja. Aku cuma melihat tanpa ada usaha hendak merakamnya dengan lensa kamera. Dalam fikiran berkata, biar cuma aku kenang saja. 

Cuma bila di pejabat, ada masanya aku langsung tidak boleh mengelak untuk mengambil gambar walaupun aku cuba. Bos Besar itu biasanya hanya mahu aku sebagai jurufoto walau ada ramai lagi orang yang boleh melakukannya. Aku tahu ramai staff di RMC (Record Management Centre) yang jauh lebih hebat skill mereka dalam bidang fotografi. Apa tidaknya, ramai antara mereka yang mendapat pendidikan khusus dalam bidang fotografi, sesuai dengan nama jawatan mereka dulu, Jurufoto.

Tapi Bos Besar tetap akan cari aku. Takkan kamu mahu cakap pada dia,

"Suruh orang lain sajalah, Dato'. Saya sudah malas". Gila.

Ada beberapa perkara yang orang tidak tahu dengan situasi semasa aku melakukan fotografi. Satu, aku paling tidak suka orang suruh ambil gambar mereka sambil mereka berposing. Aku tidak suka ambil shot begitu. Aku sukakan shot candid tanpa orang sedari. Itulah kalau boleh aku mahu dapatkan lensa zoom jarak jauh supaya aku boleh ambil shot yang aku mahu tanpa diganggu. Aku sudah berikan spesifikasi kepada pegawai dan harap dia beli.

Kalau di pejabat, hasil fotografi seorang staff yang sentiasa aku kagumi. Kami selalu panggil dia dengan gelaran Pom Pom saja. Walaupun ada masanya dia agak keberatan untuk mengambil gambar, namun setiap kali dia melakukannya, hasil kerjanya amat-amat hebat. Gambar yang terhasil sentiasa jitu dan penuh 'aksi'. Sedang aku sendiri masih tidak mampu menghasilkan kerja sebegitu. Aku pernah cakap pada dia aku suka karya yang dihasilkannya. Aku tidak fikir dia boleh ajar bagaimana. Ianya lebih bersifat feel. Bagaimana dia feel (rasa) setiap kali merakam shot. Tidak perlu snap berkali-kali. Cukup sekali dan, hebat.

Aku perlu menjadi setenang Pom Pom kalau hendak mengambil shot sebegitu. Heh, kalau hendak difikirkan, awek dia juga mampu menghasilkan karya fotografi yang menarik dan hebat. Bertuah mereka.

Buat masa ini, aku masih tidak ada feel untuk berfotografi. Bukan tidak minat, aku cuma rasa bosan agaknya. Lagipun, member ada boleh ambil gambar. Dia pun boleh ambil gambar dengan baik. Tapi kalau sudah Bos Besar mahu aku ambil, terpaksalah juga.

Cuma sekarang, selagi boleh aku tidak mahu bawa kamera sendiri ke pejabat. Aku tidak mahu pegawai aku tengok selagi ada kamera tersebut, dia tidak perlu bersusah payah hendak cepatkan pembelian kamera baru. Aku sudah cadangkan Nikon D80 dengan beberapa lensa tambahan dan flash sejak beberapa bulan lalu. Tapi sampai sekarang masih belum nampak lagi hasilnya. Aku teringat sekitar 1991 semasa aku menggunakan Nikon SLR di Maktab. Itu pengalaman awal aku dengan kamera SLR. Sudah amat-amat lama. 

Hah, aku perlu paksa diri untuk minat balik dengan fotografi. Sudah tiba masanya aku beli lensa 50mm tu. Sudah lama sangat tertangguh. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon