Langkau ke kandungan utama

Bukan Tidak Boleh, Cuma...

Balik kampung sebenarnya. Tapi bukan dalam erti bercuti. Hari sabtu lepas aku ke Ipoh kerana ada bengkel kerja. Dari pagi sampai ke petang di pejabat negeri bersama bos Perak dan Pulau Pinang dan seorang konsultan. Menyiapkan sebuah buku.

Aku agak kepenatan untuk menghasilkan buku. Apatah lagi mereka bentuk buku atau apa-apa kerja grafik. Idea rasanya makin berkurangan. Ada juga bagusnya Bos minta seorang lagi staff membuat kerja-kerja menghasilkan dokumen/buku. Masalahnya staff seorang ni langsung tidak pernah tahu mengenai Adobe InDesign. Jadi terpaksa ajar. Nasib baik ada seorang member boleh mengajar juga. Nak harap aku seorang, rasanya susah sikit. Aku tidak pandai mengajar sangat walau banyak ilmu yang ada. Aku kurang bijak hendak luahkan balik ilmu tersebut kepada orang lain. Cuma kalau mereka tanya, aku boleh tunjuk, itu pun dengan cara aku sendiri yang aku sedar kadang-kadang agak laju.

Bos ada cadangan untuk membuat kelas mengajar beberapa orang lagi menggunakan Adobe InDesign. Bagus juga. Dia tawarkan kepada aku untuk mengajar. Boleh tu memanglah boleh. Tapi seperti yang aku cakap, aku kurang bagus untuk berinteraksi dengan orang. Jadi aku tidak pasti sejauh mana berkesan bila aku mengajar nanti.

Sebenarnya, banyak ilmu yang aku tahu itu aku pelajari sendiri. Kalau aku tidak tahu sesuatu perkara, aku akan rujuk internet, buku atau CD learning. Ada sekali sekala kalau aku bertemu dengan orang yang lebih mahir, aku akan tanya mereka apa yang perlu aku tahu. Selebihnya aku kaji atau buat trial and error. Aku selongkar setiap menu yang ada dan mencuba. Ada kalanya aku rosakkan terus dokumen yang aku hasilkan akibat dari mencuba. Tapi sekurang-kurangnya aku faham apa yang berlaku jika aku lakukan sesuatu.

Jadi aku agak pasif sekiranya orang datang dan minta ditunjukkan sesuatu kepada aku sebelum mereka mencubanya dulu. Harap ilmu buta-buta dari aku, bagi aku adalah sikap orang pemalas. Cuma kadang-kadang mungkin aku tidak sedar yang mereka sudah berputus asa dengan apa yang mereka lakukan. Ya, aku agak kejam bila difikirkan balik.

Ada sesetengah perkara yang aku enggan benarnya orang lain mendapatkannya setelah samada aku bersusah payah hasilkannya sendiri atau bersusah payah aku dapatkannya. Itu aku agak berat hati sikit untuk kongsi dengan orang (buat permulaan). Atau kalau berkongsi pun, kurang-kurang janganlah mengaku itu mereka punya. Kalau belakang aku, aku tak kisah sangat. Kalau depan aku, sedih la juga.

Jadi berkaitan mengajar orang menggunakan Adobe InDesign, mungkin aku akan lakukannya. Tapi aku akan pastikan orang benar-benar faham dengan apa yang aku ajar. Kena ingat, aku amatur juga seperti mereka. Cuma aku tahu lebih sikit dari orang lain. Itu saja. Tapi bukanlah aku hebat. Seperti orang lain, aku juga kadang-kadang kagum dengan hasil kerja orang lain. Contohnya, aku kagum dengan seorang staff yang amat mahir dengan grafik. Sentiasa cantik walaupun simple. Ada peluang, aku akan minta tunjuk ajar dari dia nanti. Namun aku tahu, dia juga seperti aku, kurang pandai hendak terangkan kepada orang lain.

Staff baru belajar InDesign itu kalau kadang-kadang dia panggil aku minta tolong aku tunjukkan sesuatu, aku tunjuk apa yang aku tahu saja. Kalau aku tak tahu, aku cakap aku tak tahu. Seperti membuat secondary bullet contohnya. Memang aku tidak tahu dan masih tercari-cari cara. Tapi selalunya staff tersebut minta tolong dari seorang rakan lagi. Jadi tidak mengapalah. Aku pun tak pandai sangat hendak mengajar.

Seperti juga fotografi. Walaupun aku bermain dengan SLR sejak 1991, aku masih belum mahir. Malah jauh sekali hendak dianggap bagus. Ada peluang, aku akan belajar dari sesiapa yang sudi ajar. Bos Besar contohnya. Dia selalu akan panggil aku dan suruh aku ambil shot mengikut mode-mode tertentu. Kemudian dia tunjukkan cara yang betul. Jadi, tidaklah aku cakap aku bagus dalam bidang fotografi. Sebenarnya, tidak ada jurugambar yang mengaku dia pandai. Kalau kita duduk di kelompok mereka, kita boleh dengar mereka meminta dan berkongsi pendapat sesama sendiri. Takde yang bodoh sombong melainkan orang yang tak reti fotografi tetapi mengaku pakar.

Maka, selalunya aku diam saja bila aku tidak tahu sesuatu perkara. Kalau aku tahu pun, aku tak reti nak ajar balik kepada orang lain. Takutlah nanti ilmu ini mati dengan aku saja. Aku perlu cari cara bagaimana hendak berkongsi balik dengan orang lain. Harap-harap aku boleh berbuat begitu.

Sebab itu jugalah bila orang kata aku pakar itu ini, mahir itu ini, boleh itu ini, aku langsung tidak suka. Aku cuma pandai satu je, menyakitkan hati orang. Hahahaha.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon