Langkau ke kandungan utama

Mengenai Pencarian Dalam Hidup

Maaf, aku terpaksa ulas komen ini di dalam post bertajuk "Destinasi".

tanpa nama berkata...
"Bro..apa kata kamu gi umrah...temankan mak ayah ke...sekadar cadangan....."


Pertama, aku ulang balik apa yang aku tulis di permulaan post,

Beberapa hari lepas aku terpandang iklan tambang murah MAS di internet. Cuma RM63 untuk ke Pulau Langkawi. Pergi balik, RM126 tunai. Murah sangat...

Setakat ini, itu kemampuan aku. Destinasi yang dekat dan mudah dikunjungi saja. Kalau boleh aku ingin berkereta ke destinasi yang aku senaraikan. Umrah memakan kos yang agak banyak, dan ianya masih di luar kemampuan aku buat masa sekarang.

Tetapi, terima kasih atas cadangan yang menarik itu. Bakal aku fikirkan caranya nanti.

Cuma tidak lepas dari aku memikirkan sesuatu yang sering aku fikir tetapi sukar hendak aku huraikan kenapa. Pertama, bila kamu membaca apa yang aku tulis ini, baca dengan fikiran yang terbuka. Kedua, ianya tidak bermaksud aku membelakangi Islam.

Orang Melayu terutamanya, selalu lebih melihat diri mereka lebih Islamik berbanding bangsa lain. Kalau tidak, mana mungkin kita sanggup memberi nama sekolah dan universiti kita dengan nama yang ada perkataan Islam seperti Kolej Islam, Universiti Islam atau Pusat Islam. 

Maka apabila fikir hendak bercuti atau melancong, ramai yang sangka cadangan membuat Umrah adalah paling baik kerana ianya mencerminkan keperibadian Islam. Jadi, ramai artis secara terbuka memberitahu seluruh media massa mengenai urusan Umrah mereka. Siap ada gambar. Memang baik melakukan Umrah. Tapi kalau kamu boleh simpan sebanyak itu duit untuk melakukan Umrah, apa kata kamu bersabar sikit dan kumpul hingga mampu menunaikan Haji saja. Kalau hendak juga menunaikan Umrah selepas itu, boleh lakukan.

Cuma, bagi aku, kalau aku ada duit lebih selepas menunaikan Haji, duit itu wajar aku bantu orang lain yang susah sebelum aku fikir hendak pergi menunaikan Umrah. Kalau sudah habis semua ikhtiar baik yang boleh kita lakukan, mungkin, kita boleh pergi Umrah.

Sebab itu aku mulakan dengan menyebut kos yang perlu untuk ke Langkawi. Bukan aku tidak boleh naik bas ke Langkawi. Tapi kos lebih kurang sama saja dengan tiket MAS, lebih baik aku naik kapal terbang. 

Berbalik kepada perkara pokok. Aku fikir, dalam memikirkan obsesi orang Melayu mengenai Umrah, ianya adalah over-rated dan tidak lebih dari perbuatan untuk menunjukkan kita lebih Islam dari orang lain di sekeliling kita. Kalau pun hendak menunaikan Umrah juga, tidak perlu diberitahu kepada sesiapa melainkan saudara terdekat. 

Cadangan Tanpa Nama supaya aku buat umrah bersama ibu bapa itu cadangan yang amat-amat baik. Cuma, biar buat masa ini aku memikirkan cara yang terbaik untuk aku hantar ibu bapa aku menunaikan Haji terlebih dahulu, kerana mereka belum pernah menunaikannya. InsyaAllah.

Bagi aku, secara personal, kemana saja kita pergi itu sendiri adalah ibadah. Melihat kebesaran Allah di tempat tersebut. Apabila aku surf internet untuk mencari gambar Rantau Abang, aku temui banyak rujukan Rantau Abang dengan penyu belimbing. Aku sendiri tidak pernah lihat dekat seekor penyu. Mana tahu kalau ada peluang bila aku ada di Rantau Abang aku boleh terserempak dengan penyu. :-) Itu juga kebesaran Allah, bukan?

Matlamat dan tujuan kita sebenarnya penting. Kalau kita pergi kesesuatu tempat untuk berhibur dan bersuka ria, itu yang kita dapat. Kalau kita pergi kesesuatu tempat untuk menghargai alam dan sifatnya, itu yang kita dapat. Pilihan itu di tangan kita.

Maaf ye, hidup ini lebih luas dari apa yang kita sering fikirkan.

Ulasan

  1. Anonymous12:20 PTG

    Ok Bro...sekadar cadangan....aku lihat kamu ada teknik menyampai yang sungguh menarik...pada aku kalau kamu bawa parents kamu ke UMRAH...titipan pengalaman kamu ini bakal menarik sekali untuk dikongsi pembaca di sini, selain tujuan asal untuk beribadat di sana..kamu ada kelebihan bercerita....well..kenapa disebut umrah...sebab ia tak perlu tunggu giliran ikut kuota...bila2 boleh...haji kena tunggu giliran....lambat lagi Bro kalau akaun dah penuh sekali pun .....masing2 ada prinsip..terserah..Bro

    BalasPadam
  2. Anonymous12:26 PTG

    satu lagi Bro..baik umrah mahu pun haji..wajib sekali seumur hidup jika berkelayakan.....maklumat lanjut..tanya yang arif bab ni..tapi bagi aku..pabila kelak kamu dah lakukan kedua-duanya...mudah kamu menerangkan kat orang lain...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon