Langkau ke kandungan utama

Destinasi

Beberapa hari lepas aku terpandang iklan tambang murah MAS di internet. Cuma RM63 untuk ke Pulau Langkawi. Pergi balik, RM126 tunai. Murah sangat. Aku sudah berkira-kira hendak menempah dan pergi di pertengahan Disember nanti. Atau selewat-lewatnya, Januari tahun depan.

Kemudian terdetik di hati ini, Langkawi sudah tiga kali aku kesana. Takkan dalam masa setahun dua ini akan berubah apa-apa.

Ada beberapa tempat di Semenanjung Malaysia ini yang langsung aku tidak pernah jejak, atau aku pernah pergi suatu masa dulu sewaktu aku masih kecil dan sehingga kini aku tidak pernah kembali. Aku mahu senaraikan di sini:


Rantau Abang - Pertama kali dan terakhir aku kesana seingat aku pada tahun 1983, sewaktu berusia 8 tahun. Aku ikut rombongan keluarga dan arwah Tok Wan ke Kuala Terengganu menjenguk Pak Ngah yang masa itu bekerja sebagai pegawai polis di Kuala Terengganu. Kami sempat mandi di Rantau Abang dan seingat aku, itulah antara pertama kali aku mandi laut. Aku langsung tak takut air dan tanpa pedulikan keselamatan, aku pergi ke kawasan yang dalam sehinggalah aku tidak dapat jejak pasir lagi. Sudahlah aku langsung tidak reti berenang ketika itu, ombak pula agak kuat.

Hujung bulan ini aku akan ke Kuala Terengganu, tetapi dengan menaiki kapal terbang. Jadi, tidak mungkin aku akan ke Rantau Abang ketika itu. Kena cari waktu lain.


Pantai Merdeka - Aku hampir setiap hari dengar lagu Cinta Di Pantai Merdeka nyanyian kumpulan Tropika. Tapi sebenarnya aku memang tertarik hendak ke sana sejak dulu lagi. Sejak aku belajar di MRSM Balik Pulau. Aku cuma pernah lihat Pantai Merdeka dari puncak Gunung Jerai sewaktu mendaki gunung tersebut kira-kira 5 tahun lalu. Entah betul pantai yang aku nampak itu pantai Merdeka aku bukan.


Teluk Batik/Teluk Rubiah - Padahal aku selalu ke Manjung dan baru beberapa bulan lepas aku ke Lumut (Lumut sudah aku potong dari senarai tempat yang aku mahu pergi/kembali). Aku langsung tidak pernah ke sana. Keluarga aku sendiri pun pernah sampai sana.

Aku tahu, setakat yang aku senaraikan ini, semuanya pantai. Ada beberapa tempat lagi yang aku mahu senaraikan.

  1. Pulau Pangkor - Orang Johor di pejabat ini pun pernah sampai sana. Aku orang Perak masih tercari-cari masa hendak ke sana.
  2. Fraser Hill - Aku sudah mula bosan dengan Cameron Highlands. Jadi Fraser Hill pula jadi sasaran aku untuk aku jelajah tanah tinggi. Aku tahu Fraser Hill jauh lebih bosan dari Cameron Highlands. Tapi sekurang-kurangnya aku tidak perlu pergi ke sana setiap bulan seperti aku pergi ke Cameron Highlands setiap bulan sekarang!
  3. Bukit Maxwell/Bukit Larut - Padahal ianya terletak di Taiping saja, bersebelahan dengan Kuala Kangsar. Aku sudah entah berapa kali berada di kaki bukit Larut. Naik ke atas cuma RM4 dengan Jeep yang disediakan. Paling cemburu adalah melihat gambar-gambar ayah aku sekitar tahun 60an di puncak Bukit Larut. Cuma aku tak dapat bayangkan ada lagi kabus sejuk di atas bukit tersebut seperti dalam koleksi gambar ayah aku.
  4. Mersing - Entah, aku rasa aku perlu pergi ke sana suatu hari nanti. Ada sesuatu yang menarik mungkin.
  5. Coral Beach - Arwah Kak Nor pernah menyebutnya sebagai pantai paling cantik di Pahang. Aku masih tercari-cari di mana letaknya pantai tersebut. Kamu orang Pahang tahu di mana?
  6. Taman Negara - Sebelah Pahang. Aku pernah ke sana mengikut sebelah Kelantan di Kuala Koh. Tapi sebelah Pahang aku belum pernah pergi.
  7. Jeli - Pelik? Bukan apa, kali terakhir aku kesana adalah ketika aku berusia 9 tahun. Ketika itu cuma pekan kecil di penghujung Lebuhraya Timur-Barat. Dengar cerita sekarang ianya sudah besar dan moden. Jadi aku perlu tengok. Kemudian, alang-alang kesitu, aku mahu ke Gua Gunung Reng.
  8. Kota Tampan - Ini lagi satu tempat yang padahal amat-amat dekat dengan Kuala Kangsar. Tempat arkeologi berhampiran Lenggong ini sudah dikunjungi oleh keluarga aku. Aku sendiri yang suka berjalan ini masih belum sampai. Aneh rasanya.
  9. Kuching - Aku bakal pergi di pertengahan November ini, insyaAllah.
  10. Sabah - Satu-satunya negeri yang belum aku sampai.
Kalau hendak aku senaraikan, memang banyak tempat yang aku mahu pergi; Tioman, Redang, Muar dan banyak lagi. Tapi cukuplah 10 itu dulu.

Kamu mahu ikut?

Ulasan

  1. Anonymous10:15 PG

    Nak ikut! Nak ikut! (melalui blog ni aje)

    BalasPadam
  2. Anonymous12:01 PTG

    Bro..apa kata kamu gi umrah...temankan mak ayah ke...sekadar cadangan.....

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon