Langkau ke kandungan utama

Aku Di Kuala Terengganu - 2

Dua saja post? Terlalu padat jadual mesyuarat hingga setiap malam habis lewat malam. Aku terlalu penat kemudiannya hendak berjalan 100 meter ke Kafe Cyber Orange (itulah namanya). Malam ini saja aktiviti bebas. Esok kembali di Putrajaya. Kalau malam di Kuala Terengganu menarik seperti Kuala Lumpur, okay juga. Tapi ini Kuala Terengganu, yang meriah, cuma untuk kaki pancing. Aku bukan seorang darinya.

Sepanjang hujung minggu aku disajikan dengan persembahan dari setiap Bos Besar Bahagian/Negeri dan Bos Besar Jabatan. Mereka menyediakan pelan perancangan strategik jabatan untuk tahun hadapan. Berapa banyak jabatan kamu melakukan perkara yang sama? Aku pasti tidak banyak. Kalau ada pun, mungkin di peringkat paling tinggi. Kalau kamu, seorang yang berpangkat rendah seperti aku dapat berpeluang menghadiri mesyuarat sebegini, walau sekadar sebagai seorang urus setia, tumpukan perhatian. Kerana mesyuarat ini menentukan hala tuju organisasi kamu. Apa yang telah berlaku dan apa yang dirancang akan berlaku. Sedikit sebanyak kamu juga boleh merancang perjalanan kerjaya kamu.

Bagaimana? Contohnya, pengisian kekosongan jawatan di pangkat yang lebih tinggi. Orang bising kepada aku kerana aku tidak memohon. Setelah menghadiri mesyuarat, aku sedar aku tidak perlu terlalu risau (bukan tidak risau langsung) mengenainya. Masih banyak jawatan kosong tersebut yang boleh aku rebut tahun hadapan, insyaAllah. Peluang masih ada dan masih besar. Jadi, tahun depan adalah tahun aku sasar untuk memohon kenaikan pangkat.

Masalahnya cuma satu; aku tidak suka mengarah orang. Aku tahu aku akan jadi terlalu tegas akibat darinya. Aku lebih selesa buat kerja sendiri. Kerja aku maksudnya. Takpelah, sudah sampai masa aku fikir arah kerjaya. Takkan hendak duduk di tempat sama sepanjang masa. Selagi ada peluang, aku akan cuba. Tapi aku pastikan yang aku benar-benar yakin aku boleh lakukannya. Kalau tidak tertanggung kerja nanti, susah pula. Betullah orang cakap, peluang naik pangkat tu ada. Tapi adakah aku bersedia? Adakah kamu juga bersedia dan mampu melakukannya jika diberi pangkat dan tanggungjawab kerja?

Aku selalu hadiri kursus Team Building jabatan. Ada pernah aku hadiri sesi yang melibatkan kakitangan yang baru naik pangkat. Aku dapati ramai antara mereka yang sebenarnya tidak layak dari segi mental untuk pegang jawatan tersebut. Bila kerja nanti, mereka akan hadapi masalah untuk agihkan tugas kepada sub-ordinat mereka. Mereka juga hadapi masalah untuk menjadi 'leader'. Tapi mereka mahu juga naik pangkat. Aku bukan tak mahu jadi seperti mereka. Aku perlu pasti samada aku bersedia untuk bekerja dalam suasana baru.

Aku mahu, bila aku naik pangkat, aku tidak perlu risau mengenai aku perlu pergi latihan, kursus atau belajar beberapa lama untuk mahir dalam bidang tugas aku. Aku mahu bila aku naik pangkat nanti, aku sudah bersedia dari segi mental dan fizikal. Aku sudah bersedia untuk terus menjalankan tugas mengikut suasana persekitaran dan suasana kerja yang diperlukan. Aku mahu jadi efisien.

Kamu jangan jadi terlalu melayu untuk menasihati aku agar "slow-slow", relax, masa masih banyak dan lain-lain lagi konsep pemikiran melayu. Tak berbaloi.

Melalui mesyuarat yang aku lalui ini juga, aku boleh mengenal pasti sifat-sifat dan kerakter bos-bos aku. Bagaimana? Pemerhatian. Lebih lanjut? Rahsia.

Esok balik. Penerbangan jam 10.05 pagi. Mahu jemput aku di KLIA? Terima kasih saja. :-) Aku tetap hargainya. Mungkin bas jabatan sudah menunggu nanti.

Selamat Malam.

Ulasan

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon