Langkau ke kandungan utama

Koleksi Samsung SGH-L700 - Set 1

Aku baru beli telefon bimbit baru. Jenama Samsung, model SGH-L700. Ada kamera 2.0mp. Okaylah. Kalau aku nak megapiksel yang hebat, baik aku guna Canon DSLR 400D aku. Ini aku nak ambil gambar spontan yang aku tidak boleh lakukan dengan 400D. Hasilnya seperti di bawah. Kira bolehlah untuk kamera sebegitu. Nanti aku ceritakan perihal Samsung SGH-L700.


Ini adalah Apple iMac yang ada di kubikel aku. Versi baru (badan aluminium) dengan OSX 10.4 (sekarang sudah OSX 10.5 Leopard). Jadi di JPN, cuma aku dan kawan sekerja aku yang guna Apple kerana kami membuat majalah dan buku-buku Jabatan. Bukan sebab nak mengada-ngada, okay. Tetapi memang teramat cool apabila ada sebuah iMac di atas meja di kubikel kamu. Lebih cool daripada mana-mana PC milik bos di pejabat. Tapi ianya lebih cool kalau kamu lihat di bawah.

Ya, bukan sebuah, tetapi ada dua buah iMac di kubikel aku! Satu aku perapkan di bawah meja untuk kegunaan lain. Jarang-jarang digunakan melainkan ada slaid show untuk pelawat VIP. Sebab di JPN, kami buat persembahan slaid ala-ala Al Gore dalam dokumentari An Inconvenient Truth. Al Gore guna Apple Keynote (sama seperti Microsoft PowerPoint tetapi jauh lebih menarik), jadi kami guna peralatan yang sama. Hasilnya dulu, pernah ada seorang timbalan menteri bertanya dari mana kami out-source buat slaid persembahan kami. Begitu kagum beliau dengannya. 

Kubikel aku agak semak. Kamu lihat saja. Bagi aku kubikel yang terlampau kemas adalah disebabkan pemilik kubikel tersebut samada tidak ada kerja hendak buat atau terlebih mengemas.

Ini pula adalah laptop aku di rumah. Sedang berYMS dengan Asyikin beberapa hari sebelum beliau kahwin. Kerana aku tidak ada katil di rumah (cuma ada tilam), jadi laptop aku juga diletakkan atas coolpad di lantai saja. Aku malas gunakan meja walaupun ada.

Ini pula adalah efek istimewa SGH-L700 untuk menghasilkan mod-mod gambar seperti ini. Aku sukakan efek ini. Aku tidak perlu bersusah payah untuk membuat perkara yang sama dengan Adobe Photoshop. Terima kasih Asyikin (ini rakan pejabat) kerana mengambil shot yang cantik ini.

Jadi, kenapa Samsung SGH-L700? Mulanya aku mahu membeli telefon bimbit jenama SonyEricsson atau Nokia. Malangnya model yang aku mahu tidak ada di kedai tersebut dan model yang ada tidak menarik. Aku bukan mencari telefon bimbit serba boleh dengan segala mak nenek perisian yang ada di dalamnya. Aku mencari sebuah telefon bimbit yang mudah, dengan rekabentuk yang simple dan elegen. Apabila ditunjukkan dengan SGH-L700, aku jadi teruja. Pertama, reka bentuk yang elegen dan simple. Kedua, badannya diperbuat daripada besi. Bukan selalu kamu jumpa badan telefon diperbuat dari besi. Jadi ianya bertambah cool. Perisiannya biasa saja tetapi sudah cukup untuk aku guna. 1GB kad memori juga adalah sudah cukup bagi aku walaupun semalam aku lihat di kedai, 2GB cuma berharga RM40 sahaja. Tapi 1GB yang ada sekarang pun aku masih tidak tahu hendak dipenuhi dengan apa. 

Aku juga sebelum ini menggunakan Samsung dan aku dapati, khidmat lepas jualannya adalah bagus dan memuaskan. Waranti 18 bulan yang diberi tidak sia-sia. Telefon lama sudah 2 kali rosak dan ianya dibaiki percuma. Itu penting. Seterusnya, aku tidak mahu telefon aku jadi tumpuan ramai kerana kehebatannya. Orang berniat jahat lebih suka untuk mengambilnya. Jadi aku pilih SGH-L700 kerana design yang simple dan tidak terlalu menonjol. Tetapi cukup cool bagi aku.

Kamu sudah lihat di link yang aku berikan di atas bukan?

Ulasan

  1. ini blog budak-budak UKM:

    http://diskopi.wordpress.com

    kalo lu mau layan, sila-silalah berkunjung ke blog kami.

    ini blog merupakan suatu percubaan untuk menjadi kool tetapi gagal. tetap dilihat poyo!

    tapi biar poyo jangan paip*!

    *paip ialah singkatan kepada pemuda anti ilmu pengetahuan - PAIP!

    kalo lu suker blog kiter org, tolong war-war dan kasi tahu member-member lain. timer kaseh.

    BalasPadam
  2. kubikel ini wajib di 5S kan ... diet ? baru ingat nak blanjer secret recipe

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon