Langkau ke kandungan utama

Ini Blog Peribadi, Bukan Blog Politik

Sudah, jangan ajak aku bincang hal politik. Aku sedang batuk dan sudah entah berapa banyak ubat yang aku telan.

Kemudian aku perlu siapkan juga Laporan Tahunan. Sudah siap, cuma nak kemaskan sana sini sikit-sikit. Tapi sebelum tunjuk kepada Bos Besar, aku perlu hasilkan beberapa design lagi (design je, bukan content) untuk memuaskan hati beliau. Itulah, bukan maksudnya dia demanding tapi kita bagi dia pilihan. Aku tengok kadang-kadang orang buat kerja, satu contoh je bagi. Kalau kerja tu menaip surat, bolehlah. Tapi kalau kerja melibatkan seni grafik dan susunatur, orang lain mungkin ada pandangan sendiri. Jadi lebih baik bagi beberapa cadangan dari bagi satu je. Tidak pula nanti orang ingat kita syok sendiri.

Setahu aku, memang ramai office mate dan old school mate yang baca blog ini. Ada yang sudi meninggalkan sepatah dua kata walaupun tidak meletak nama sebenar/nama samaran, sekadar menggunakan tag 'Tanpa Nama'. Mungkin aku boleh ubah tag tersebut kepada 'Saya Yang Pemalu'. Apa-apa pun, aku ucapkan terima kasih.

Tapi kamu perlu ingat (ini aku tujukan kepada office-mate), ini BLOG AKU. Kiranya macam diari aku yang aku boleh tulis sesuka hati. Jangan pula kamu guna apa yang aku tulis sini sebagai alat untuk kamu report kepada orang atasan. Aku tak marah tapi rasanya tidak 'baik' berbuat begitu. Kalau dulu ya, aku selalu kutuk JPN kerana aku tak kenal. Sekarang, kamu boleh search guna www.google.com/blogsearch dan taip kata kunci MyKad. Kalau ada blog orang lain yang berceritakan mengenai JPN dan produknya, mungkin ada yang aku telah tinggalkan sepatah dua kata baik dari segi ucapan terima kasih kerana memuji JPN ataupun memberi penerangan ringkas, setakat aku tahu. Aku buat atas dasar tanggungjawab, bukan ada sesiapa yang suruh.

Apa jenis blog ini? Aku tulis apa yang aku rasa aku mahu tulis. Tapi aku takkan tulis mengenai politik kerana buat masa sekarang politik di Malaysia, macam tong sampah. Jadi biasanya aku selalu menulis apa yang berkaitan dengan aku dan apa yang berlaku disekeliling aku. 

Contohnya ayam... erm, salah contoh. Aku sudah lama tidak nampak ayam hidup. Ayam betul la.

Contohnya bunga api tempohari. Atau aku makan di Carl's Jr. Atau seminggu aku penuhi dengan posting mengenai alumni MRSM Balik Pulau. Ada masanya begitu banyak idea yang datang hingga aku tidak sempat menulis semuanya di blog ini.

Sejak beberapa bulan yang lalu aku lebih berikan tumpuan meletakkan gambar dan bercerita berdasarkan gambar-gambar tersebut. Cuma beberapa hari ini aku langsung tidak menyentuh kamera dan tidak mengambil gambar. Jadi semua posting hanya tulisan semata-mata dan ia amat membosankan. Seperti yang sedang aku lakukan sekarang.

Satu kaedah aku menulis blog adalah menulis terus di ruang posting dalam blogger. Aku tidak buka TextEdit (perisian seperti Notepad dalam Apple OSX) atau MS Word untuk menaip dan kemudiannya di paste kembali di ruangan posting blogger. Aku terus menulis. Kalau aku kekurangan idea, aku akan berhenti dan save. Atau aku biarkan saja skrin tempat menulis ini terbuka seberapa lama sehingga aku dapat kembali idea. Jadi biasanya kamu akan terjumpa dengan ejaan-ejaan yang salah serta susunan ayat yang tidak masuk akal. Kalau aku rajin, aku akan baca balik dan bila terjumpa kesilapan yang aku sebutkan, aku akan ubah. Atau aku biarkan saja.

Kamu hendak menulis blog? Silakan. Tapi aku tahu ayat pertama yang keluar dari mulut kamu,

"Tapi aku tak tahu apa nak tulis..."

Kamu boleh tulis apa saja. Contohnya kamu boleh tulis pasal err... ayam.

Contoh;
Siang tadi di Hotel Residence Uniten Bangi (tidak, aku tidak pergi berjumpa Saiful), aku singgah makan malam di sana dengan office mate. Menu biasa hotel ini pasti ada ayam. Gulai ayam, nampak macam sedap tapi aku cuma ambil beberapa ketul kentang. Aku sudah muak dengan ayam. Kalau difikirkan balik, sudah berapa lama aku tidak nampak ayam-ayam yang hidup. Semuanya yang sudah mati samada di rak-rak sejuk pasaraya, gerai makanan menjual nasi ayam atau di hotel ini....

Lebih kurang begitu. Kamu perlu spontan. Tidak perlu sangat dengan peraturan dan skema. Kalau suatu masa kamu sudah bersedia untuk menambah seni dalam blog kamu, maka mulakan. Tapi awal-awal ini kamu perlu bebas menulis apa saja kerana, satunya untuk membina keyakinan. Kedua adalah untuk membiasakan diri kita dengan keadaan dan peralatan yang ada.

Kamu jangan bandingkan dengan blog orang lain. Itu kerja sia-sia. Sebaliknya jadikan blog orang lain sebagai inspirasi. Aku ingat, ketika Rudy Bluehikari amat popular dahulu, semua orang mahu menulis seperti beliau. Bahasa melankolik beliau itu mungkin menyebabkan orang teruja apabila membacanya. Tapi kebanyakkan mereka itu sekarang samada sudah berhenti menulis atau tidak lagi meniru gaya Rudy.

Sama seperti beberapa orang yang mahu meniru gaya penulisan aku. Boleh, tapi tiada originality, apa yang menariknya nanti? Satu yang paling penting dalam blogging ini, kamu perlu minat menulis. Kalau kamu sekadar minat membaca tapi amat malas untuk menulis, baik kamu terus saja membaca blog-blog orang lain. Tidak perlu menulis.

Sampai bila aku akan menulis? Kamu tahu, pertama kali aku menulis belum hampir 10 tahun lalu, aku menggunakan Macromedia Dreamweaver iaitu perisian membuat laman web. Maknanya setiap artikel yang aku keluarkan ada fail webnya sendiri dan aku perlu update link sebelum dan selepas artikel tersebut seterusnya upload ke server dalam internet sebelum boleh dibaca oleh orang, seperti SINI

Jadi, aku akan terus menulis selagi terdaya. InsyaAllah. Kamu boleh terus membaca., okay.

Ulasan

  1. salam ramadhan. tulislah dari hati. teruslah menulis.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon