Langkau ke kandungan utama

Apple Keynote (Lebih Cool Daripada PowerPoint)

Jarang-jarang menulis sekarang. Satunya kerana kekurangan idea. Lainnya kerana aku berjanji tidak akan berbual hal politik lagi, maka tiada sumber untuk aku berbicara. Malah selepas ini, aku juga tidak mahu lagi berbual hal politik di rumah atau di mana-mana saja. Itu protes aku tentang keadaan politik di Malaysia sekarang.

Sepanjang minggu ini sibuk dengan persembahan slaid untuk pelawat-pelawat yang mengunjungi JPN. Mereka datang dari dalam dan luar negeri. Maka bahasa slaid juga berbeza untuk pelawat-pelawat tersebut. Mungkin ianya menjadi agak mudah kerana aku mengguna perisian Apple Keynote 3.0 yang lebih efisien daripada PowerPoint. Mungkin juga aku menggunakan iMac, membantu menyempurnakan tugas aku dengan lebih selesa.

Seperti tadi, sedang sibuk bos memberi kata-kata aluan, aku tersedar dalam slaid tidak diletakkan jadual atur cara seperti yang dikehendaki beliau. Sedang muka pertama slaid sudah siap terpapar di skrin. Nasib baik sebelum pelawat datang aku sudah buat setting wallpaper skrin projektor dengan imej yang sama dengan muka pertama slaid. Jadi aku cuma perlu escape dari slide-show kemudian edit dengan kadar pantas (menambah jadual atur cara). Seminit, siap (aku boleh menaip dengan pantas...) dan tanpa sesiapa menyedarinya.



Apple Keynote tidak banyak beza konsep dengan Microsoft PowerPoint. Ada slaid dan pengisian slaid sama dengan PowerPoint. Cuma setakat itu persamaannya. Semua kontrol untuk edit isi kandungan slaid terletak dalam tool Inspector. Disinilah kehebatan Keynote terserlah. Efek transisi slaid Keynote sangat hebat, seperti kita melihat filem-filem Hollywood atau persembahan Steve Jobs di konvensyen-konvensyen Apple dan Al Gore semasa membuat persembahan dalam dokumentari An Inconvenient Truth. Sememangnya mereka berdua menggunakan perisian Apple Keynote untuk persembahan mereka. 

Ada kelemahan Keynote. Contohnya limitasi keupayaan melukis menyebabkan kita terpaksa bergantung dengan bentuk-bentuk preset yang sedia ada. Tapi kelemahan yang ketara aku fikir Apple patut perbaiki adalah ketidakupayaan untuk membuat WordArt seperti yang terdapat dalam perisian Microsoft Office. Jadi font dan word art dalam Apple Keynote kelihatan biasa walau masih hebat.

Keistimewaan paling menarik dalam Keynote adalah keupayaan Keynote untuk membaca fail Microsoft PowerPoint 2003 dan kebawah tanpa banyak masalah. Malah fail Keynote juga boleh kita eksport kepada PowerPoint dengan mudah tanpa menjejaskan kualitinya.

Buat masa ini Apple Keynote yang datang bersama perisian iWork keluaran Apple Inc. hanya boleh dijalankan dengan sistem operasi Apple OSX saja. Aku tidak fikir ianya sesuai untuk di port ke Windows. Windows tidak cukup cool untuk menerima Keynote. :-)

Ulasan

  1. Mohamad Azaludin Abdul Aziz3:15 PTG

    Salam.

    Masih ingat lagi pertamakali buat presentation guna professional write... tak tau la itu software generasi ke berapa.

    Kini semuanya serba mudah. Guna saja Microsoft Office, tampal dan taip. Imej yang dihasil memang cantik.

    Tapi hati rasa kurang puas sebab kretiviti yang kita ada digunakan sedikit saja.

    Tapi dah generasi sekarang bekerja macam tu... kita orang lama ikut saja la... takut nanti semakin jauh ditinggalkan arus ict.

    BalasPadam
  2. Salam.

    Masih ingat lagi pertamakali buat presentation guna professional write... tak tau la itu software generasi ke berapa.

    Kini semuanya serba mudah. Guna saja Microsoft Office, tampal dan taip. Imej yang dihasil memang cantik.

    Tapi hati rasa kurang puas sebab kretiviti yang kita ada digunakan sedikit saja.

    Tapi dah generasi sekarang bekerja macam tu... kita orang lama ikut saja la... takut nanti semakin jauh ditinggalkan arus ict.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon