Langkau ke kandungan utama

Aku Pemain Bolasepak, Dulu...



Aku, berdiri dua dari kanan. Bukti aku dulu sebenarnya kurus dan seorang pemain bolasepak yang pernah menjadi johan negeri. Walaupun aku bukan pemain utama MRSM Bawah 15 tahun (1990), tetapi aku tetap memainkan peranan sebagai sebahagian daripada pasukan.

Awalnya masa tingkatan 2, pemilihan pemain untuk pasukan bawah 15 tahun telah pun diadakan dan telah dipilih. Aku tidak berminat sangat untuk bermain untuk maktab. Aku lebih menumpukan diri kepada ragbi.

Pada kejohanan bolasepak antara rumah sukan, aku bermain juga untuk rumah sukan aku, Purnama (merah) di posisi sayap kanan. Mungkin aku bermain dengan baik menyebabkan ada yang ajak aku join team maktab. Aku join dan kena tukar ke posisi sayap kiri sebab sayap kanan dah ada pemain yang lebih handal.

First tournament aku sertai adalah kejohanan bawah 14 tahun peringkat daerah, tahun 1989. Pasukan MRSM Balik Pulau telah menjadi johan. Satu yang paling aku tidak lupa adalah menggelecek penjaga gol sekolah St. George yang ketika itu adalah pemain bolasepak negara dan menjaringkan gol. Kira macam buli la.

Lepas pada tu, pasukan bolasepak MRSM Bawah 15 tahun tidak pernah tewas hingga ke perlawanan akhir antara sekolah peringkat negeri tahun 1990 di padang bandaran Butterworth. Kami menang menewaskan Sekolah Sains Tun Syed Sheikh Shahbuddin, Bukit Mertajam dengan jaringan 2-1. Aku nyaris menambah jaringan gol di saat-saat akhir, tapi dijatuhkan oleh pemain lawan dalam kotak penalti. Sepatutnya dapat sepakan penalti tapi pengadil datang kepada aku dan cakap, masa dah nak habis. Tensen je.

Esoknya hampir semua pelajar lelaki batch aku kena denda dalam kelas akibat ponteng kelas petang, pergi menyokong kami. Kami pemain tak kena denda, jadi kesian juga tengok member-member kena marah tak tentu pasal dengan cikgu-cikgu (semua ustaz dan ustazah). 

Kami menang kerana fitness level kami memang amat-amat tinggi berbanding dengan pasukan lain. Apabila pemain lawan sudah tercungap-cungap bawah terik matahari, kami masih berlari dengan laju dan bertenaga. Latihan dan senaman amat-amat intensif dan susah. Jam 4 petang sudah berlari 10 kali pusingan padang, kemudian stretching hampir sejam sebelum mula berlatih bermain bolasepak. Kami diajar dengan cara sepakan betul untuk seorang penyerang, pemain tengah dan pertahanan. Kami di ajar set-pieces yang rumit. Itulah hebatnya cikgu Ismail, coach kami.

Aku tak join team bawah 18 tahun maktab kerana lebih menumpukan perhatian kepada ragbi. Team ini juga telah menjadi johan negeri dan setakat yang aku tahu, kamilah satu-satunya team bolasepak MRSM Balik Pulau yang menjadi johan negeri.

Setakat dengar komen cikgu Ismail (coach) kata player sebelum kami lebih hebat, itu memang tak hairan. Dia memang kata kami tidak sehebat mana berbanding dengan player tahun-tahun sebelumnya. Tapi mereka tak menang jadi johan negeri, kami menang. Aku pasti tahun-tahun mendatang selepas kami meninggalkan maktab, cikgu Ismail akan menceritakan kehebatan pasukan bolasepak Bawah 15 tahun pada tahun 1990 dan Bawah 18 tahun pada tahun 1992 adalah pasukan bolasepak MRSM Balik Pulau yang terhebat sehingga kini. 

Aku masih ingat, rakaman perlawanan akhir bolasepak bawah 15 tahun peringkat negeri ada di dalam library maktab. Aku harap ianya masih ada tersimpan. Mungkin kalau aku datang reunion bulan depan, aku akan cari dan buat salinan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon