Langkau ke kandungan utama

Oh, Bodohnya...

Aku harap aku dapat huraikan semua ini dengan lebih 'lembut' atau bertimbang rasa lagi. Tapi aku rasa ianya agak susah untuk aku fikirkan. Ini semua berkaitan dengan apa yang sedang berlaku di sekeliling aku, dan terhadap aku juga.

Mulanya aku macam tak percaya bila orang bercinta letak beberapa peraturan untuk mereka bercinta. Pelik tapi tidak mustahil. Ye la, aku tahu ada yang letak peraturan tapi aku tak fikirlah ianya berkaitan dengan masa, keadaan, cara dan segalanya yang aku rasa tak sepatutnya orang bercinta buat. Apa motif bercinta kalau kamu letak peraturan itu ini? Apa yang menarik sangat dengan peraturan?

Lelaki : Saya mahu berehat sehari dalam seminggu di hujung minggu kerana perlu basuh kain, kemas rumah dan mungkin bertemu kawan-kawan.

Basuh kain? Kemas rumah? Okay, basuh kain mungkin aku boleh terima. Tapi kemas rumah setiap minggu? Arrghhh.... Kalau kamu metroseksual mungkin. Tapi kamu BUKAN lelaki metroseksual. Kamu tidak cukup hensem untuk jadi seorang metroseksual. Malah kamu tidak cukup lelaki untuk menjadi seorang metroseksual hanya semata-mata kamu suka main bolasepak.

Basuh kain pun aku fikir alasan yang paling bodoh aku pernah dengar. Aku tahu di rumah tersebut ada ramai orang dan keluarga yang besar. Tapi aku tak fikir kamu perlu basuh baju orang perempuan dalam keluarga kamu atau kamu perlu tunggu 10 jam untuk basuh kain. Tipu la kalau di rumah kamu takde washing machine dan tipu juga kalau kamu kata kamu perlu tunggu kain kering di ampaian...

Kawan-kawan? Kalau kamu seorang lelaki yang ada awek lebih penting kawan-kawan kamu dihujung minggu, kamu adalah lelaki paling bodoh dalam dunia (aku tahu, ramai yang kata tidak atau mungkin juga ada yang kata, itu hak dia). Biar. Aku tetap akan kata kamu bodoh. Hujung minggu la untuk kamu dengan awek kamu bertemu dan err.. buat apa yang kamu berdua perlu buat. Kalau tidak, bila lagi? Waktu sarapan pagi dan makan tengahari di pejabat? Urrghhh... Kayu.

Perempuan : Awak tak perlu hantar saya balik dari kerja. Saya boleh naik bas balik. Saya tak mahu susahkan awak.
Lelaki : Baiklah.

Ya, perempuan mungkin tidak mahu menyusahkan lelaki dan mungkin juga dia mahu menguji. Tapi kamu lelaki, entah apa yang ada dalam otak kamu, aku sendiri tak faham. Hantar awek kamu balik. Kalau tak setiap masa, sekali sekala. Tapi sebenarnya ianya bergantung kepada kemahuan kamu. Entahlah. Kalau aku, aku mahu hantar dan mahu ambil kerana bukan mahu mengongkong, aku cuma rasa senang hati begitu.

Ada lagi sebenarnya. Tapi bila aku baca balik semua ini, aku rasa nanti orang akan fikir aku sedang marah.

Jadi, biar aku sambung kemudian nanti.

Ulasan

  1. aku_ayu2:32 PG

    haah le idan.. ko sedang marah ke? ko marah siapa sebenarnya ni?

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon