Langkau ke kandungan utama

Tempat Jatuh Lagi Dikenang

Julai nanti MRSM Balik Pulau akan mengadakan majlis reunion beserta sambutan ulang tahun ke 25 penubuhan Maktab. Aku pasti akan pergi, insyaAllah. Bila lagi mahu pergi dan bertemu sahabat-sahabat lama?

Apa yang sering membuat aku tersenyum sendirian apabila mengenangkan mengenai saat-saat semasa di MRSM Balik Pulau dahulu.

1. Medan Kasa - inilah port untuk sesiapa saja datang duduk dan berehat, dating, sambut keluarga yang datang dari jauh, study (konon), bergaduh, berhimpun, beratur beli nasi lemak Pak Ya dan banyak lagi perkara. Kalau dulu masa zaman aku sekitar 1989 - 1992, sebahagian dari Medan Kasa adalah open air dengan meja dan kerusi batu menjadi tempat lepak utama. Aku masih ingat kata-kata lucu Cikgu ekspetriat (betul ke ejaan ni?) dari England, Mr. Chris yang hairan melihat seorang student yang tidak lekang walkman di telinga sehingga dia bertanya,

"Adakah dia dilahirkan dengan walkman di telinga?"

Aku ingat, selalunya bebudak lelaki yang duduk di situ tidak kira bila pun waktunya selalunya dengan niat untuk tunjuk macho kepada budak perempuan. Maka kadang-kadang boleh dengar usikan dari mereka dan juga siulan-siulan nakal bebudak lelaki kepada bebudak perempuan yang melintas. 

Waktu petang selepas bersukan, di sini juga tempat untuk berehat sementara sebelum makan malam. Duduk berbual sementara menanti senja. Ramai juga pasti ingat, di sini juga tempat mereka mula-mula tiba dan tempat mereka akhirnya meninggalkan maktab.

2. Lampu DB - lampu Dewan Besar (Dewan Sri Budiman?) yang amat lambat untuk terang apabila di pasang. Menunggu lampu dewan untuk terang sama seperti menunggu untuk menghabiskan sebatang rokok (walaupun aku tidak hisap rokok). Jadi tidak hairan ada yang menggunakan perumpamaan,

"Hang ni lembab macam lampu DB!"

3. Merry-Go-Round - Asalnya aku tidak faham kenapa loji memproses najis diberi nama Merry-Go-Round hinggalah aku faham dari mana asal perkataan tersebut. Entah apa punya bodoh engineer atau sesiapa saja yang design susun atur maktab, loji memproses najis dibina di tepi kelas. Jadi ada waktunya bau semerbak boleh datang dari situ tanpa diundang.

Anehnya juga, situlah tempat ramai yang 'fly' untuk lari dari solat maghrib berjemaah atau untuk hisap rokok atau lagi gila, tempat couple buat projek. Tanya Hadzrie Khan, dia tau.

4. Stroboscope - Hanya aku dan geng-geng drama arahan Amron Roni saja yang faham apa guna stroboscope selain di makmal fizik. Kami guna untuk membuat stop motion shot dalam pementasan drama. Kesannya amat menakjubkan. Bayangkan kamu boleh lihat adegan bergaduh di atas pentas dalam mode slow motion akibat efek stroboscope. Hebat idea budak-budak masa tu. Sementara menceritakan hal stroboscope, hendak juga aku ceritakan betapa mudah untuk membuat follow light dengan hanya menggunakan over head projector (OHP). Tebuk kertas A4 menjadi saiz bulat sebesar duit 10sen dan letak atas kaca OHP. On dan pancar pada pentas, jadi follow light. Murah je kan?

5. Segi Tiga Shaari - Entah, cuma bila aku ingat Rahim Razali, aku ingat Segi Tiga Shaari. Aku ingat masa dia hantar anaknya belajar di MRSM Balik Pulau dan dia duduk termenung sambil menghisap rokok di hujung sudut di Segi Tiga Shaari. Aku belajar silat di situ. Ah, baru aku faham kenapa. Aku bukan jenis manusia yang suka terikat dengan disiplin. Patut la aku tak minat sangat dengan silat.

Ingat juga beberapa orang geng ragbi yang pernah berlatih di situ. Aku dan Amron melontar ol' Pig Skin (bola American Football) yang kami perolehi dari stor sukan. Kulit babi la tu Yon!...

6. Anak-anak sungai belakang maktab - situlah kami terpaksa mandi sekiranya bekalan air maktab terputus dan kehabisan. Pagi buta bangun dan merehat sejuk subuh mencari port untuk mandi di anak sungai kecil yang dikelilingi pokok-pokok getah. Aku rasa orang kampung situ sure bengang sebab punca air mereka juga dari situ. Laki ke perempuan sama je, ramai yang mandi situ.

Korang ingat tak pada tiap rabu malam khamis akan ada puluhan kereta mewah di tepi pagar jalan menuju ke anak-anak sungai? Katanya mereka tu pengamal ajaran sesat; sembah matahari. Apa kejadah sembah matahari waktu malam?

7. Projek jualan hujung minggu - Ini sebenarnya aku kena bagi salut kepada Joke, raja projek jualan hujung minggu. Asal hujung minggu je, sure boleh nampak muka dia yang berniaga. Untuk kutipan tabung team ragbi la, team bola la, pengakap la, beli hadiah awek la... 

Biasanya paling selalu dijual adalah burger dan sanwic. Lain-lain makanan 'eksotik' tu ada tapi jarang sangat. Seronoknya, situ jadi tempat berkumpul dan kalau yang bercouple, agak senang mereka untuk mereka bersua tanpa ada sesiapa yang marah, kecuali Cikgu Nor Aini. Kira kami bebudak sekolah ni awal-awal lagi diajar berniaga untuk tambah pendapatan.

8. - Alat muzik sebelah gimnasium - Kamu tahu kenapa? Aku masih tertanya-tanya sehingga kini. Apa motifnya tersadai di situ, aku sendiri tak faham.

Ada beberapa lagi tempat yang bila aku kenang akan membuat aku tersenyum sendirian. Semakin hari usia semakin tua dan mungkin suatu masa nanti aku akan lupa semuanya. Tapi aku tuliskan di sini sebagai tempat untuk aku kenang.

Kamu juga tentu ada tempat-tempat/keadaan atau apa saja yang akan membuat kamu tersenyum dan mengingati MRSM Balik Pulau. Ceritakan kepada aku.

Ulasan

  1. aku_ayu2:19 PG

    1)kelas english group abc.. byk kenangan di situ..
    2)disindir kaw kaw kat medan kasa semasa awal form 4. tp sebenarnya aku tak tahu pun yg sindiran tu ditujukan pd aku sehinggalah diberitahu oleh seorg teman semasa dihujung form 5. semuanya kerana salah sangka. si dia tu fikir aku nak rampas budak lelaki yg dia minat. huhuhu.. padahal aku tak heran pun pd budak lelaki tu.

    BalasPadam
  2. Idan,

    Tak mau cerita pasai "Mummy" kita kr? Cikgu Fatimah Mat.. dia pimana aar?

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon