Langkau ke kandungan utama

Undi Aku Tidak Rahsia

Sebelah kedai makan depan rumah aku yang selalu aku pergi untuk makan malam sudah bertukar menjadi pusat gerakan pilihanraya PAS. Jangan semasa aku sedang makan orang datang untuk berkempen. Aku pasti akan halau. Bukan bermaksud aku tidak suka PAS. Aku cuma tidak suka diganggu ketika sedang makan.

Aku balik mengundi nanti? Aku sepatutnya mengundi di Kuala Kangsar. Nampaknya Rafidah Aziz akan mempertahankan Parlimen Kuala Kangsar untuk kali ke-7. Aku tidak ada apa-apa yang menentang Rafidah. Cuma sepanjang aku hidup di sana, aku tak pernah nampak dia. Malah aku yakin beliau tidak ada sebuah rumah pun di Kuala Kangsar dan tidak pernah terfikir untuk tinggal di sana. Beliau lebih selesa di Kuala Lumpur, mungkin. Begitu juga dengan ADUNnya yang sekarang, aku tidak kenal dan aku tak nampak apa perubahan yang dia telah lakukan di Kuala Kangsar. Selain dari melonggokkan sejumlah peralatan tentera lama (kereta perisai, APV dan jet pejuang) sebagai barang perhiasan memperindahkan Kuala Kangsar yang aku fikir tidak masuk akal kerana di Kuala Kangsar cuma ada sebuah kem tentera yang amat kecil, aku tak nampak apa signifikan yang telah dilakukan oleh ADUN dan ahli Parlimen yang sedia ada.

Walaupun aku tidak suka Samy Vellu (yang amat bongkak) tetapi aku kagum dengan pembangunan yang beliau bawa di Sungai Siput, kawasan Parlimen beliau. Sekarang Sungai Siput jauh lebih maju dan besar dari Kuala Kangsar walaupun ianya berada dalam daerah Kuala Kangsar. Aku faham Kuala Kangsar adalah bandar di Raja, maka pembangunannya mesti lebih tersusun dan kemas sejajar dengan tarafnya.

Aku fikir Kuala Kangsar boleh dijadikan bandar ilmu kerana adanya Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK) dan beberapa sekolah yang penuh bersejarah. Namun setakat itu saja. Semua pembangunan keilmuan sekarang lebih tertumpu di koridor kinta dan selatan Perak. Sedang Kuala Kangsar yang sejak awal dahulu menjadi tempat lahirnya tokoh Malaysia kini sunyi sepi tanpa apa-apa pembangunan yang nyata.

Satu rasa tidak puas hati aku hingga sekarang adalah Padang Polo yang ditukar menjadi padang golf oleh Majlis Perbandaran Kuala Kangsar. Padang polo tersebut suatu ketika dahulu menempatkan beberapa padang bolasepak, padang hoki dan padang ragbi di samping menjadi tempat orang ramai berjogging dan bersenam. Sekarang anak-anak muda lebih selesa ber'jogging' dan ber'senam' di stesen bas. Melepak tak tentu arah. Apa motif menukar sebuah padang besar yang setiap masa di penuhi oleh orang awam untuk bersukan menjadi sebuah padang golf mendatar 9 lubang yang hanya di gunakan oleh golongan elit yang beberapa kerat sahaja? Tukar balik padang golf menjadi padang sukan untuk orang awam, aku pasti banyak masalah sosial dapat di selesaikan. Integrasi kaum pun boleh selesai sebab semasa kecil dahulu aku masih ingat, orang melayu, cina dan india berkongsi padang yang sama untuk bersukan tanpa apa-apa masalah.

Masalah yang ada di Kuala Kangsar sekarang adalah pembangunan superfisial. Pembangunan luaran, mencantikkan kawasan dan menghias seluruh bandar Kuala Kangsar menjadi seolah-olah taman cahaya dan taman poket sana sini. Berapa banyak taman diperlukan untuk sebuah bandar kecil seperti Kuala Kangsar? Kawasan Bazaar lama sebelah bulatan jam besar pun sudah bertukar menjadi taman. Untuk apa? Sedang suatu masa dahulu, situlah tempat untuk orang dari jauh yang pulang beraya pergi untuk membeli pakaian, songkok dan apa saja. Kemudian di kawasan Lembah pula ada sebuah struktur binaan yang amat-amat menghairankan aku. Mula aku fikir ianya sebuah stadium tertutup untuk orang ramai bersukan. Tetapi ianya cuma ada bumbung melengkung tanpa dinding dan lantainya berturap tar. Aku rasanya mereka mahu ianya menjadi sebuah piazza atau 'square' untuk orang ramai bersosial dan acara-acara di jalankan. Cuma bangunannya agak aneh dari segi senibina dan tidak memberi banyak manfaat selain mencacatkan suasana Lembah. Seperti ada sebuah gudang besar tidak berdinding tiba-tiba muncul di situ.

Paling aku kecewa adalah robohnya rumah-rumah besar lama di Bukit Chandan dan Bukit Kerajaan dan diganti dengan rumah batu yang senibinanya memualkan. Sepatutnya sejarah sebegitu dipelihara dan dibanggakan. Itukah pembangunan yang orang Kuala Kangsar mahukan? Aku tidak fikir begitu. Aku tahu orang Kuala Kangsar amat berbangga dengan statusnya sebagai sebuah bandar di Raja. Sepatutnya bangunan yang mahu di bina perlu signifikan, perlu bersifat art-deco yang melambangkan kemegahan institusi beraja di tempat tersebut. Seterusnya ia mampu menarik pelancong kerana kehebatan senibina dan suasana persekitarannya. Bukannya dipenuhi oleh arca-arca aneh seperti labu sayong yang besar, tepak sirih besar, kereta kebal, kereta perisai dan jet pejuang lama. Ianya langsung tidak melambangkan 'di Raja' Kuala Kangsar. Kalau mahu superfisial, cara sekarang tidak betul.

Dari sudut lain, ekonomi di Kuala Kangsar masih tidak berubah. Kali terakhir aku di kawasan perindustrian di Kuala Kangsar, ianya masih sama dengan apa yang aku lihat 10 tahun yang lalu. Tidak ada apa yang berbeza.

Perlukah aku mengundi nanti? Realitinya kebanyakkan orang yang pergi mengundi masih memikirkan parti yang boleh membantu mereka. Jadi mereka tidak peduli siapa yang mereka undi selagi parti tersebut sudah terbukti baik untuk mereka, mereka akan undi. Samada orang yang mereka pilih boleh membantu mereka mengubah keadaan, mereka tidak peduli. Mereka hanya yakin parti saja yang boleh mengubah mereka. Jadi apa motif aku mengundi kalau satu undi aku tidak boleh menghasilkan apa-apa? Baik aku ikut saja... jalan yang sedia ada tanpa perlu bersusah payah. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon