Langkau ke kandungan utama

Membuang 83 Gram Sehari

Agak rumit untuk menggunakan WordPress kiranya aku tidak dapat menggunakan web address sendiri dan di rumah aku tidak boleh mengaksesnya. Amat rumit untuk aku tinggal setelah sekian tahun. Jadi aku kembali kesini buat sementara waktu (sementara masalah Streamyx di rumah dapat diselesaikan) sehingga WordPress benar-benar selesa untuk digunakan. Aku tukar serba sedikit paparan blog ini bersesuaian dengan tahun yang baru ini. Warna hanya sedikit dan tiada iklan seperti yang dahulu. Aku akan tukar lagi sekiranya aku fikir perlu. Buat masa sekarang, blog ini akan jadi begini, simple.

Entah apa yang aku cari sebenarnya. Aku fikir aku akan temuinya tidak lama lagi namun tidak lama itu mungkin lebih lama dari yang aku sangkakan. Kemudian semakin hari aku semakin mengalami halangan mental untuk menulis dan menceritakan sesuatu di sini.


Aku mahu kurus. Itu sebenarnya mungkin. Kerana aku sudah bosan dengan gemuk dan bersusuk tidak menarik untuk aku sendiri pandang. Namun semangat untuk menguruskan badan tidak ada langsung dalam benak otak ini. Sebaliknya aku mahukan ianya kurus begitu saja tanpa aku perlu lakukan apa-apa. Mana mungkin. Aku mahu ke gimnasium dan bersenam. Alasan aku, untuk kesihatan. Itu cuma alasan kepada orang yang bertanya. Aku mahu kurus sebenarnya. Aku mahu buang 15 kilogram dari badan aku supaya aku cuma seberat 70 kilo saja. 15 kilo itu bolehkan dilakukan dalam masa 6 bulan? 5 kilo dalam masa 2 bulan atau 2 setengah kilo sebulan? atau erm... 83 gram sehari. 83 gram. Nampak dan bunyi macam sedikit. Hampir sama berat dengan sekampit Meggi atau sebungkus cip kentang. Sedang aku makan nasi, ikan, ayam, daging, sayur dan lain-lain setiap hari.


Mungkin kenapa sewaktu di MRSM Balik Pulau dahulu aku sentiasa kurus kerana makanan di Dewan Selera (DS) tidak pernah sedap dan aku aktif bersukan. Siapa yang sanggup makan ikan jaket dan cucur kodok pisang keras macam batu? Siapa sanggup makan nasi kawah setiap hari? Ayam yang di potong kecil hingga aku fikir mungkin mereka selama ini beri aku makan anak-anak ayam saja. Roti canai sejuk yang boleh dibuat piring terbang. Pengalaman makan di dewan makan sekolah berasrama penuh. Kamu yang tidak pernah alaminya memang rugi.

Setiap hari sabtu menunggu Pak Ya dengan nasi lemaknya yang semua orang pasti dia letak ganja di dalamnya agar sentiasa sedap dan laku. Kalau kamu tidak berduit ketika itu, kamu sanggup pinjam semata-mata untuk makan nasi lemak Pak Ya. Atau mungkin kalau kamu
mewah sikit, boleh kamu berbelanja di kafetaria kecil, makan apa saja yang biasanya cuma cikgu-cikgu yang makan. Atau mungkin kamu terlebih kaya ketika itu, makan di gerai tepi balai Polis di pekan Balik Pulau atau mahu lebih hebat, McDonald's dan KFC di Komtar, Georgetown.

Ah, hujung minggu aku sebelum aku berpacaran dengan Renny akan pasti penuh dengan makanan-makanan yang diberi percuma samada dari secret admirer atau kakak-kakak angkat (walau aku cuma ada seorang saja ketika itu). Pernah suatu hari aku terima 2 bungkus Big Mac dalam satu masa. Cuma sebungkus Big Mac sudah kosong dimakan oleh member dorm. Biarkan. Aku masih ada lagi satu. Selepas berpacaran dengan Renny, habis semuanya hilang. Kira rugilah sikit tetapi aku tidak merungut. Aku masih kurus ketika itu, cuma 63 kilo dan makan apa saja, tidak akan menyebabkan aku gemuk.


Tadi, Aliah, rakan opis ajak aku berjogging. Katanya aku perlu berjogging setelah aku habiskan RM150 untuk membeli kasut sukan New Balance (lihat bawah). Mungkin ini yang sepatutnya aku lakukan. Ada seorang rakan opis bergurau dengan aku. Katanya untuk aku senang berjogging, perlu ada seorang wanita cantik yang berjogging di hadapan aku. Betul, tapi siapa yang sudi?


New Balance MR560SN

Ulasan

  1. Anonymous4:17 PTG

    bro u ex mrsm bp thn bila? ermmmmmmmm ingat lagi ikan jaket masak merah oiiiii

    BalasPadam
  2. aku_ayu2:38 PTG

    bukan setakat ikan jaket je.. paling tak boleh lupa bila breakfast roti canai & kuah dal, then suddenly semua kelas kosong sbb student sakit perut. yg berebut toilet pun ada.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon