Langkau ke kandungan utama

Membuang Melayu Yang Tidak Diperlukan

Aku rasa aku faham sedikit kenapa kaum bukan melayu berasa tersinggung dengan apa yang berlaku di Malaysia masa kini. Tapi aku tidak mahu bicarakan perkara-perkara yang semua orang sudah tahu dan semua orang sedar. Ini aku lihat perkara-perkara kecil yang sedikit sebanyak telah melonggarkan ikatan perpaduan antara kaum di Malaysia.

Semasa aku sedang berjalan kaki untuk ke Maybank Putrajaya yang terletak di bangunan Putrajaya Corporation (PjC) berhadapan dengan Palace of Justice (Istana Kehakiman - seperti yang tertulis di gerbangnya), aku melintas sebuah auditorium di PjC. Aku cuma mengenalinya sebagai sebuah auditorium sebelum ini, tidak lebih dari itu. Namun tadi aku lihat ianya sudah diberi nama. Auditorium Cempaka Sari. Cantik namanya, walaupun binaannya cukup futuristik dan moden. Kemudian aku berfikir, kenapa beri nama Cempaka Sari? Adakah kerana nama itu sedap dibaca dan didengar atau kerana nama itu ada sifat kemelayuan dan sebagaimana yang diketahui, kebanyakkan kakitangan awam adalah berbangsa melayu, maka nama tersebut pastinya lebih mudah digapai dan dicadangkan semasa proses penamaan dijalankan?

Secara umumnya dan amat-amat jelas ianya berbunyi melayu dan bersifat melayu sedang auditorium adalah sebuah kompleks yang selalunya melibatkan pelbagai bangsa dan agama di dalamnya semasa satu-satu acara. Aku tidak akan persoalkan sekiranya nama tersebut digunakan di kawasan yang majoritinya orang melayu di situ atau keadaan persekitarannya yang sesuai seperti di kampung dan dalam bangunan yang ramai orang melayu. Aku mempersoalkannya kerana di hadapan adalah sebuah mahkamah yang sekular, bebas dari belenggu kebangsaan (sepatutnya) dan lokasinya pula di Putrajaya, pusat pentadbiran kerajaan persekutuan.

Aku lebih senang kalau ianya dinamakan seperti Auditorium Perpaduan, Auditorium Bunga Raya atau mungkin Aurora sebagai singkatan kepada Auditorium Orang Ramai. Lebih sesuai rasanya dan sama futuristik dan moden dengan bangunan yang tersergam.

Aku fikir, memelayukan sesuatu tempat, bangunan dan apa saja yang bersifat untuk orang ramai tidak mengira bangsa dan agama adalah tidak lebih daripada sebagai provokasi dan diskriminasi kaum secara tidak langsung. Bagi aku, untuk mencapai perpaduan kaum, tidak boleh ada dalam sesuatu keadaan di mana sifat-sifat suatu kaum ditonjolkan dengan lebih jelas berbanding kaum lain. Terutamanya dari segi infrastruktur. Kerana ianya ada secara jelas menafsirkan sifat tempat itu. Sepatutnya infrastruktur awam bersifat liberal dan kalau ingin membudayakannya, mestilah dibangunkan dengan budaya Malaysia, bukan khusus kepada sesuatu kaum. Sebenarnya aku sendiri tidak gemarkan kubah berbentuk bawang di atas Istana Kehakiman kerana ianya bercirikan islamik sedang undang-undang yang terpakai di dalamnya langsung tidak islamik. Kemudian islam itu sendiri di Malaysia ini khususnya membawa perlambangan melayu walaupun islam di seluruh dunia bersifat universal. Kerana realitinya menjadi seorang yang beragama islam di sini adalah sama seperti menjadi seorang melayu, maka apa saja objek bersifat islamik di Malaysia ini akan disamakan dengan sifat-sifat melayu.

Sebab itu mala mula-mula merdeka dahulu kita lihat Tunku Abdul Rahman seboleh-bolehnya cuba untuk tidak memelayukan infrastruktur yang ada dengan tujuan untuk ianya nampak universal dan liberal. Stadium Merdeka, Stadium Negara, Federal House dan malah Masjid pun dinamakan Masjid Negara, langsung tidak ada sifat-sifat merujuk kepada sesuatu bangsa, baik dari segi nama mahupun dari segi seni binanya. Ya, ianya lebih bersifat kebaratan tetapi nilai seni bina barat itu sebenarnya untuk meneutralkan apa saja yang bersifat bangsa di dalam sebuah negara yang mempunyai pelbagai bangsa.

Sekarang kalau pergi ke Putrajaya, perkara yang jelas sekali adalah kubah yang out-of-context di Putra Perdana dan Istana Kehakiman. Aku tidak kisah dengan arch yang islamik kerana arch adalah universal. Tapi aku rasa tidak perlu ada kubah di bangunan-bangunan yang memanjang kerana tidak menarik. Kalau masjid bolehlah, tapi sebenarnya masih kurang sesuai dengan suasana Malaysia. Aku tidak nampak apa rasionalnya kerana ianya tidak pun membantu pengaliran udara dalam masjid melainkan nampak cantik semata-mata.

Berbalik dengan nama bangunan. Perlukah kita memelayukan semua nama bangunan, jalan, lokasi dan jambatan yang ada di Malaysia ini hanya kerana ini adalah Malaysia? Aku rasa Malaysia adalah lebih dari itu. Malaysia lebih dari Seri Gemilang, Seri Saujana, Seri Bistari dan juga Cempaka Sari. Kalau letak Auditorium Cempaka pun aku rasa sudah cukup untuk bersifat liberal kerana ianya adalah bunga. Apabila ditambah dengan perkataan 'Sari', maka ianya secara automatik menjadi melayu kerana hanya melayu yang selalu menggunakan perkataan itu di Malaysia ini (melainkan kain sari).

Atau kita boleh meniru gaya orang Indonesia yang suka meringkaskan nama-nama panjang. Balai Orang Ramai mungkin boleh jadi Balora saja seperti yang dipakai di Jengka dan juga JPN Putrajaya. Dan mungkin, Auditorium Cempaka Sari boleh ditukar menjadi Auditorium Orang Ramai atau Aurora sebagai singkatan (tiada bahasa Malaysia untuk fenomena aurora).

Pada pendapat aku, kerajaan yang memerintah sekarang perlu lebih peka dengan perkara ini. Mereka perlu lebih sensitif dengan keadaan dan persekitaran. Jangan hanya jiwa mereka sahaja yang terlebih sensitiviti melayu tanpa memikirkan sensitiviti kaum lain. Kalau mahu mulakan integrasi, mulakan dari yang kecil-kecil begini. Barulah yang besar nampak sempurna.

Orang melayu pun sudah tidak letak nama anak-anak mereka dengan nama melayu asli, kenapa sibuk hendak menamakan nama tempat, bangunan, jalan, pintu, tingkap dan apa saja dengan nama melayu?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon