Langkau ke kandungan utama

Metroseksual Yang DiLanggar MetroBus

Semalam menghadiri majlis jamuan hari raya kementerian. Seperti biasa kementerian dalam kerajaan pasti akan mengadakan majlis jamuan hari raya dengan tujuan untuk merapatkan silaturrahim sesama rakan sekerja dan orang ramai. Selalunya majlis ini akan diadakan di hotel-hotel dan dewan-dewan konvensyen yang besar. Makanannya pelbagai jenis dan sudah pasti tidak sedap. Katering, apa yang sedap?

Serentak dengan majlis itu juga, diadakan majlis perpisahan KSU. Maka majlis kali ini adalah edisi bumper dan sudah semestinya masa yang diambil pun akan jadi bumper juga. Artis yang dijemput, Anita Sarawak. Wahh... Berapa banyak sistem kecantikan yang dia guna untuk nampak sebegitu muda? Takkan la tak buat apa-apa. Takkan la natural. Sudah semestinya mesti ada Botulinum Toxin (BOTOX). Tak apalah, duit dia. Persembahan yang seperti diduga untuk seorang artis seperti dia, baik.

Kemudian bermulalah edisi sambutan perpisahan. Dimulakan dengan deklamasi puisi selama 7 hari 7 malam. Oh, sebelum itu, ada tayangan video snippet sambutan dan ucapan selamat hari raya dari semua, maksud aku SEMUA kakitangan kementerian tersebut. Ibu pejabat je la. Aku tak kisah kalau diorang nak buat video tersebut. Menarik. Tapi yang tak menariknya, 20 minit. Lawak bodoh. Paksa lawak dan adegan syok sendiri. Akhirnya pembuat video diperkenalkan. Patutlah. Aku sudah agak. Patutlah tak best.

Berbalik dengan puisi. Entah kenapa dan apa dosa aku kena dengar puisi yang paling tak best dalam dunia selama 20 minit? Kenapa? Kenapa perlu ada puisi yang mengampu orang yang sudah bersara? Buat puisi pasal ayam, aku terima. Buat puisi pasal rendang, ketupat, bahulu, serunding, baju raya, duit raya dan apa saja, aku terima. Tetapi puisi yang langsung tiada nilai estatika perlu aku dengar. Ianya dimulakan dengan gesekan biola. Amat sedap, tambah pula dengan lagu Jangan Tinggal Daku - P.Ramlee. Awal puisi memang menarik. aku cuba pejam mata untuk mendalaminya. Masuk baris ketiga, mata aku terbuka dan otak aku short circuit. Bodoh punya puisi! Kalau aku ada lastik, mahu saja aku lastik pemuisi dari meja aku.

Kemudian video lagi. Oh! Apa dosa aku! Inilah video rentetan sejarah hidup seorang pegawai yang paling bosan pernah aku tonton. Selepas 2 minit, aku cuba tidak menonton video tersebut. Sebaliknya aku cuba mengira berapa banyak kristal yang tergantung pada chandelier di bumbung dewan. Atau melihat telatah awek berbulu ayam (sebab dirambutnya diselit bulu-bulu ayam). Atau mencari makanan. Aku rasa asap kepanasan makanan lebih istimewa dari video yang sedang ditayangkan. Lebih aku tidak boleh terima, kenapa perlu guna lagu 'Goodbye My Lover' oleh James Blunt sebagai muzik latar tayangan video tersebut? Kenapa? Apa salah lagu tersebut hingga mereka sanggup menggunakannya dalam sebuah video perpisahan. Oh, aku nampak kenapa. Tapi still, tidak sesuai. Yang bersara itu bukan kekasih engkau.

Kejap... Aku fikir balik. Pembuat video tersebut pernah mengakui dia seorang metroseksual. Adakah dia juga seorang gay?

Aku berazam untuk tidak lagi menghadiri majlis hari raya atau apa jua majlis hari apa pun untuk kementerian ini. Cukuplah aku diseksa 3 jam malam semalam. Ada baik aku terbaring depan TV sambil menonton The Deadliest Catch. Sekurang-kurangnya aku akan teruja melihat ketam-ketam gergasi di perangkap dalam sangkar besi.

Untuk mamat metroseksual, engkau memalukan kaum metroseksual. Ah, engkau memalukan kaum! Cukup.

Ulasan

  1. wei.. selamat ari raya.. ada on yahoo tp takde reply msg aku pun.. majuk arrr..

    BalasPadam
  2. aik? mana ada on yahoo? selamat hari raya. nak duit raya tak?

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon