Langkau ke kandungan utama

Apple Ni Tak Boleh diMakan!

 
My new iMac at work. Baru sampai jumaat lepas.

Apple iMac 20"
Intel Core 2 Duo 2.16Ghz
1024MB DDR2 667MHz
128MB ATI Radeon 1600XT
250GB 7200RPM HDD
Apple Super-Drive
20" of deliciously wide lcd screen.
Apple OSX 10.4 Tiger
Keyboard and Mighty-Mouse
and not forgetting, an ipod like remote control.

drool...

Aku minta lama dah binatang jahat ni. Bulan Oktober lepas. Alasan aku adalah untuk kegunaan publikasi majalah dan kerja-kerja editing video dan audio yang berkaitan dengan aktiviti pejabat. Sebab aku minta Apple berbanding PC biasa;

1. Cool (bagi aku la..)
2. Percetakan Nasional Malaysia Berhad, tempat kami cetak buku, majalah etc. guna Apple yang sama (rugi aku tak mintak Mac Pro)
3. Kalau aku bagi spec. PC, nanti orang ingat aku nak main games.
4. Nak bagi opis-mate jeles.
5. Aku minta sesuka hati sebab bos tak tahu amenda! (realiti)

Kalau tak silap aku, Apple iMac aku ni adalah satu-satunya Apple yang digunakan dalam JPN seluruh Malaysia. Entah, aku tak jumpa lagi yang lain. Takde sebab mereka nak pakai Apple. Tapi sekarang aku nak bagi satu sebab yang jelas. JELAS. Stabiliti. Guna sendiri baru tahu. Memang la Linux dan lain-lain OS open-source murah, tapi realitinya, disebabkan kelok pembelajaran yang tinggi menyebabkan orang macam kakitangan kerajaan biasa kurang minat nak guna. Kalau guna Apple, jelas depan mata. Kalau tak tahu juga guna, entah apa la diorang ni.

Tapi disebabkan bos aku tak faham requirement aku, dia tak beli software yang sepatutnya. Adobe Creative Suite CS2 yang berharga lebih kurang RM3000 lebih. Jadi terpaksa buat masa ni aku buat dual-boot pada Apple iMac (grrrr!!!) supaya aku boleh run Windows XP Service Pack 2 dan Adobe Creative Suite CS2 for Windows. Arrggghh.. Macam letak body Toyota pada enjin Ferrari. Nanti aku tunjuk gambar aku dengan biolnya install Windows XP ke dalam iMac dengan menggunakan Boot-Camp, perisian dual boot oleh Apple sendiri. Huh?

Puas hati? Puas. Sekarang takde alasan buat kerja slow lagi. Baru tersedar betapa besarnya 20" tu. Macam padang golf. Selama ni aku main bola atas padang bola. Sekarang aku main bola atas pada golf! Mana tiang gol? Nun hujung sana! Luas. Aku cuba Need For Speed Carbon; mak aih, nampak brek kereta. Mungkin 5 tahun lagi aku boleh minta skrin 30" sebab power cermin mata mungkin masa tu dah cecah 1000!

Apple... still drooling. Posted by Picasa

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon