Langkau ke kandungan utama

Di Sini Caca Marba!

Lama tak menulis. Sibuk. Sampai majlis kahwin pun aku kena sediakan persiapan teknikal, slide, layar, sound, grafik. bla bla bla. Letih sungguh rasanya. Sepatutnya siang tadi aku kena sediakan draf akhir buletin untuk bos aku tengok, dia nak datang katanya. Tapi seharian aku tunggu, tak datang. Nasib baik. Kalau tidak memang bertambah letih aku. Sampai aku sakit. Tengah sakit ni. Sudah tiga hari kepala pening semacam. Ingatkan darah tinggi. Tengok blood pressure di klinik, ok saja. Doktor pun tak pasti apa masalahnya. Mungkin minggu depan kena rujuk doktor pakar ENT. Ada la yang tak kena dalam kepala aku ni. Sabar je.

Kereta buat hal lagi. Entah apa yang berlaku aku tak pasti lagi. Yang pasti, air radiator selalu kering. Ingat memang ada leaking dimana-mana tu. Tapi ada harinya aku drive laju menggila, ok pula. Entah apa biol aku pun tak tahu. Dia suruh tukar baru kot. Banyak duit aku. Pasal nak tukar kereta baru ni pun satu hal. Dulu ingat nak ambil Savvy (ye la, kutuk awal-awal). Tak jadi. Takkan masih nak pakai kereta kecik? Kemudian fikir nak ambil Gen.2 1.3. Tapi aku memang dah agak berat nanti. Kereta tu gemuk semacam, mana larat dengan enjin 1.3. Kemudian bila Neo keluar, terasa nak ambil Neo. Apa yang tak boleh? Dua pintu? Perkara itu tak menjadi hal. Kalau aku dah kahwin, lain ceritanya. Kalau dah kahwin sekali pun dengan anak 2 sekalipun, tak jadi hal lagi. Tapi adik-adik aku ni kata tak cantik. Ekzos macam pistol la, kecik la. Itu ini. Dan dengan sukarela mereka suruh aku ambil MyVi.Laa... Tak sejiwa la aku dengan MyVi. Seganas mana sekalipun orang boleh modified MyVi, ianya tetap kereta katak bagi aku.

Ye, aku dah drive MyVi, ok je. Aku belum drive Neo, harapnya lagi ok. Aku dah drive Savvy, memang sangat-sangat ok, cuma steering je yang tinggi tak boleh nak adjust (bodoh sangat ke designer/engineer Proton ni hah?). Kalau berduit? Berapa? RM100k? Vios. RM125k? Civic VTEC. RM150k? Accord (bukan harga dah naik?). RM200k? Volvo S40 (hanya kerana designnya saja). RM300k? BMW 3 Series. Duit tanpa had? (agaknya dalam hutan tu banyak kan...), Renault Clio F1 Sport, Lotus Exige, Dodge Challanger (yang prototaip baru tu.. tak tau?? Memang korang tak minat kereta), BMW M5, Mercedes-Benz CLS Brabus (Macam Datuk K pakai masa merisik Siti haritu - dalam surat khabar), Porsche Boxster, Cayman, Carrera S (anyone will do), Mitsubishi Lancer Evolution IX MS(wowweee!!!), Ford Mustang GT-R, Nissan Skyline R34 GT-R, Semua Ferrari (termasuk yang Schumacher drive atas litar tu!), Aston Martin DB5 (James Bond, baby!), Mercedes Benz SL (Gullwing), Ford Model-T (hehehe), Batmobile (huh? bukan kete kebal tu), Delorean (aha.. Back To The Future), Plymouth Cuda, Dodge Viper S, Buggati Veyron... huh, banyak lagi ni..

Toyota AE86 Trueno (ini sebab cerita Initial-D ye?), Land Rover Discovery & Td (yang macam askar guna tu), Audi TT... err. Udah la tu. Macam aku ada duit nak beli semua tu. Tapi aku memang minat dengan kereta. Tidak fanatik, cuma minat. Drawing kereta is my passion.

Sudah la cerita pasal kereta, seharian pun tak habis. Jadi korang dah tahu la apa minat aku ye? Kereta dan komputer. Dan mungkin hmm.. Itu je la.

Pasal buletin ke? Buletin JPN. Aku kena buat. Design, placement dan semuanya kecuali cari info dan sediakan bahan. Aku yang baru masuk bahagian baru, kena buat kerja 2 bulan dalam masa 2 minggu. Letih la. Letih sangat-sangat. Dan entah apa cengkadak Pencetakan Nasional Berhad masih guna Adobe PageMaker, aku pun tak tahu. Aku sibuk belajar Adobe InDesign CS2, alih-alih kena undur kebelakang. Itulah, nama saja gah, tapi software tak juga gah. Kena la convert kepada PageMaker nanti. Satu lagi, kerja dengan orang lama ni ada masalahnya tersendiri. Mereka selagi boleh mahu kekalkan sifat-sifat 'dalam' dalam publikasi sesebuah projek. Kalau nak tiup idea baru, kena slow-slow. Tak boleh fancy sangat, nanti mereka akan pening macam aku pening sekarang.

Aku letak background kain satin putih di muka depan majalah pun dah buat mereka berkerut dahi. Samada panik atau kagum, aku tak pasti. Yang amat pasti, mereka tak habis-habis menjenguk apa yang aku lakukan dari belakang. Tiba-tiba ada dibelakang aku dan soalan paling popular;

"Sudah siap Sharidan? - dua minggu untuk kerja dua bulan? Nak kena orang tua ni!

"Ada apa-apa masalah Sharidan?" - Yeah, get off my back!

"Ini ada tambahan lagi ye Sharidan" - Grrrr!!! Habis bila nak siap?

"Tak letak background untuk semua muka surat ke Sharidan?" - Ingat filem tamil?

"Idan, engkau kena ubah ini, ubah itu, buat ini, buat itu, tambah ini, tambah itu, patut masuk ini, masuk itu" - Engkau siapa pulak ni? (Ada budak seorang ni yang tak pasal-pasal menyibuk) - Mamat perasan bagus agaknya.

Itulah yang aku kena setiap hari. Kerjanya menarik Suka tengok hasil karya sendiri dihargai orang. Aku usung sana sini draf aku dan tanya beberapa orang yang aku jumpa di opis (office-mate la ni), ramai yang suka. Mereka kata lebih baik dari versi pertama (bukan aku yang buat). Lebih colourful, lebih balance dan lebih teratur. Huh! Bangga juga. Ada yang bagi kritikan, aku terima dan ubah ikut kesesuaian. Ada yang blur habis.

"Buletin JPN? Yang mana ni? Tak pernah tengok pun" - Dia ni betul ke staf JPN?

Oh ye kawan-kawan. Kerja kerajaan tidak semata-mata dengan kerja saja. Buat buletin, buat kursus, anjur konsert, anjur pertandingan. Banyak benda yang menarik boleh dibuat. We are not that damn dull. Infact, masa d'Fiesta Kesenian, pertandingan kesenian JPN peringkat kebangsaan, juri kami jemput dari Akademi Seni Kebangsaan. Mereka kagum dengan persembahan kami dan siap kata, ada sesetengah persembahan mereka sendiri tidak terfikir nak buat. Akhirnya mereka offer nak latih kami yang berminat dalam bidang kesenian (atas tiket kursus kesenian). Hebat, no? Tak best lagi? Masa pertandingan Karaoke dulu (JPN Idol), juri yang dijemput ialah Ooi Eu Jin (betul ke aku eja ni?) yang glamer di TV3 dulu, S.Atan dan Sugito (err.. pemain dram hebat - ada dalam rancangan talk show Astro). Jadi kami buat bukan main-main sesedap rasa, ada profesionalisme dan ada kredibiliti. Itu yang penting. Yes, gaji rendah. Tapi hakikatnya banyak perkara yang kita boleh buat dengan kerja kerajaan ni dari yang biasa kita nampak.

Bukan menghasut tapi menjemput.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon