Langkau ke kandungan utama

With Or Without You

Sudah lama aku mencari akhirnya aku ketemuinya. Lagu U2 - With Or Without You. Ye la. Bukan susah sangat nak dapat. Tapi aku nak cari MP3. Jadi dapatlah aku download semalam dan puas aku dengar berulang-ulang kali.

Kenapa aku suka dengan lagu ni? Pertamanya alunan muziknya yang begitu menarik. Kalau korang biasa dengan lagu-lagu U2, korang akan faham macamana. Melankolik diawalnya kemudian over-the-top dipenghujungnya. Ikutkan, aku pertama kali dengar lagu ini melalui sitcom Friends dan first sekali aku dengar ketika Ross dan Rachel mula-mula start bercinta. Indah betul ayat yang didendangkan. Kemudian lagu ini terus berdendang dengan benak otak ini hingga hari ini. Ye, aku belum tahu semua liriknya tapi itu senang nak cari. Aku dapat tangkap serba sedikit maksudnya.

Aku rasa inilah lagu kedua yang aku betul-betul cari bersungguh-sungguh dalam masa yang lama untuk mendapatkannya. Lagu first yang terkial-kial aku mencarinya ialah Joseph Arthur - Honey And The Moon yang first aku terdengar semasa filem American Wedding. Itu pun satu lagu yang menarik.

Bercakap pasal muzik, aku bukanlah dari jenis yang fanatik satu-satu genre. Aku boleh dikatakan mendengar hampir semua genre. Mungkin, kecuali dangdut. Entah kenapa aku tak minat walaupun ex-gf aku, Yus beria-ia hasut aku mendengarnya. Hasut? Paksa kot. Sampai sekarang aku tak minat.

Tapi sejak kebelakang ini minat aku tertumpu kepada muzik-muzik instrumental etnik dan tradisional. Semalam dalam perjalanan pulang dari bekerja, aku buka Klasik FM dan sempat mendengar instrumental muzik wayang kulit yang amat-amat menarik. Dimana boleh aku dapat semua muzik-muzik instrumental tradisioanl ni ha? Susah betul nak cari. Kalau aku terlibat dalam industri muzik, mungkin aku akan compile semua irama-irama tradisional tersebut.

Artis yang aku minat? P.Ramlee, M.Nasir, Saloma, R.Azmi, Coldplay, Travis, Vertical Horizon, Metallica, Joseph Arthur, Radja, Peterpan, Search, Wings, Kembara, Kopratasa, Iron Maiden, U2, James Blunt, Padi, Siti Nurhaliza (huh?), Goo Goo Dolls, OAG dan my personal favorite, The Beatles.

Ada la yang lain tapi tak signifikan sangat. Atau aku memang terlupa nak list. Banyak la. Tak, aku tak fanatik dengan muzik. Aku tak berkaraoke pun semata-mata berangan-angan nak jadi penyanyi pujaan aku. Aku tak pasti samada aku benar-benar ada penyanyi yang aku puja atau tidak. Yang pasti aku boleh mendengar muzik dan menilai mana satu yang baik atau tidak untuk aku. Bukan untuk korang, untuk aku saja. Kalau aku boleh kritik bagi pihak korang, baik aku ambil alih tempat Saniboey yang tak best tu.

Yes, aku boleh hidup tanpa muzik. Takde masalah. Cuma masalahnya ialah kalau aku selalu sangat dengar lagu yang sama, suka atau tidak ianya akan terlekat di benak otak ni sampai ada ketika dengan tersemena-mena, dalam kepala ini terdengar bunyi muzik yang aku ingat. Last lagu yang terlekat dalam kepala aku ialah lagu yang dibawa oleh Asyikin semasa dia mendapat tempat ke-3 pertandingan JPN Idol. Seksa juga nak lupakan humming lagu yang dia bawak tu. Lagu apa ye? Azean Irdawaty - Wajahmu Di Hatiku. Itu kot. Err... Ntah. Aku lupa.

Tapi disebabkan aku dok dengar berulang-ulang U2-With Or Without You, dah lupa pula dah.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon