Langkau ke kandungan utama

Kenapa Awak Selalu Tengok Saya?

Baru tiga hari tidak menulis rupanya tapi dah rasa macam lama sangat. Tapi takde apa yang menarik nak ditulis pun. Kecuali...

Kira-kira hampir sebulan lepas, member sarapan pagi sorang ni tiba-tiba sound aku,

"Budak tu tengok engkau la Dan"
"Mana?" Dia dah berlalu, dapat tengok belakang saja berpakaian kebaya moden. Tinggi dan langsing bertudung berjalan dengan kawannya.
"Tu la engkau lambat tengok"
"Ye la tu. Siapa nak tengok aku ni?"
"Betul Dan, aku tak tipu. Dia tengok engkau!"
"Ah, biarlah dia"

Esoknya perkara yang sama berlaku.

"Dia tengok engkau lagi la Dan"
"Merepek betul dia ni. Dia tengok engkau kot. Kan ke lengan engkau tu besar!"
Member-member lain setuju.
"Dia tengok engkau tu Nawi, orang tough!"
Sama-sama ketawa.
"Aku rasa dia memang tengok engkau la Dan"
"Sukahati dia la"
Aku masih tak dapat tengok muka dia.

Hampir dua minggu berlalu, pagi tu di Cafe JPN.

"Dan, budak tu datang"
"Huh?"
"Kalau engkau tak percaya, tunggu"
"Nak buat apa?"
"Nanti dia mesti tengok engkau"
"Engkau merepek apa la Nawi"
"Tengok la"

Dia melintas...

Dia menjeling...

Aku tergamam. Betul.

"Kan! Betul dia tengok engkau Dan!"
"Hish!"
"Apa lagi Dan. Cantik tu. Adjust la"
"Dia tengok engkau tu! Orang tough. Aku kan ke gemuk?"
"Orang mana nak kira. Kalau dia dah suka, dia tak kisah"
Yang lain setuju. Abang Zul pun menyampuk.
"Okay tu Dan. Cantik. Try la"
"Tak nak la"

Esoknya perkara yang sama berlaku. Aku mula hairan. Tapi terdetik dihati ini untuk berkenalan dengan dia. Dan bertanya soalan cepu-emas.

Kenapa Selalu Tengok Saya?

Selasa, 4/4/2006. Perkara yang sama berlaku. Aku mula bertekad sejak selepas solat subuh tadi yang aku akan cuba berkenalan dengan dia.

Kemudian selepas perkara yang sama berlaku, Aku dan kawan-kawan bergerak meninggalkan Kafe JPN setelah selesai sarapan. Kebetulan dia berjalan dengan rakannya dia hadapan.

"Apa lagi Dan, depan tu je"
"Nak buat apa?"
"Tegur la dia"
Semua setuju.
"Aku bukan jenis berani macamtu"
"Rugi la engkau Dan"
Aku diam dan terus berjalan. Dia cuma beberapa kaki dihadapan. Kemudian dia dan kawannya melencong kearah kedai koperasi. Kawan-kawan dan aku berjalan terus ke lift.

"Korang naik dulu"
"Engkau nak pergi mana Dan?"
"Nak berkenalan"

Aku tekad. Aku berjalan menuju kearah kedai koperasi. Tapi dari jauh aku nampak kedai tersebut penuh dengan orang. Aku cuak. Tak berani la aku macamtu. Jadi aku berpaling dan berjalan kembali kearah lift. Aku mahu tunggu dia disitu.

Entah apa malang, tiba-tiba seorang bos yang aku kenal datang menghampiri.

"Dan, free tak?"
"Nak buat apa Encik?"
"Saya nak ajak pergi tengok kabinet besi buruk kat tingkat 6 yang nak jual tu"
Aku tergamam. Rosak program.
"Awak ada orang tak yang boleh beli besi-besi buruk tu?"
"Ada"
"Jom ikut saya naik tengok"

Kebetulan daripada itu, dia dan kawannya berlalu dan terus masuk ke lift yang telah terbuka. Aku yang jauh dari situ cuma melihat. Mungkin tak sempat mengejarnya walaupun aku dan bos juga sedang menuju kearah lift. Aku tak tahu tingkat berapa dia bekerja.

Tapi, ditakdirkan, dia sanggup pula menahan pintu lift daripada tertutup. Dia menunggu agaknya. Aku sempat naik sama. Jadi bolehlah aku tengok tingkat mana dia keluar nanti. Tapi dalam hati ini mahu saja aku tanyakan nombor telefonnya.

"Kita naik tingkat 6 terus Dan"

Tingkat 4. Lift berhenti. Dia keluar.

"Saya keluar sini sekejap encik"
"Nak pergi mana? Jom naik tingkat 6 dulu"
"Sekejap saja, ada hal. Nanti saya naik jumpa encik sana"

Serta merta aku keluar. Dia sedang buka pintu pejabatnya.

"Cik! Cik!"

Dia dan kawannya menoleh. Sekonyong-konyongnya dia terus membuat luas pintu pejabat. Mungkin dia fikir aku mahu masuk.

"Tak, Cik yang tu" Aku menunjuk kearah dia. Kawannya terus masuk.

"Boleh bagi saya nombor telefon Cik"
Dia tergamam
"Hah?"
"Nombor telefon Cik. Saya nak berkenalan"
Dia terpinga-pinga tapi masih tersenyum. Lantas terus dia keluarkan telefon bimbitnya.
"Nombor telefon pejabat pun boleh" Dia tersenyum
"Awak nama siapa"
Aku terus menarik kad tanda nama aku dekat kemuka dia.
"Ahmad Sharidan Mohd Alias" Jawabku.
"7***"
"Hah?" Aku tergamam. Tak sangka dia bagi betul-betul.
"76**"
"Terima kasih. Ooo.. Jadi awaklah Sy.. Ba.. ye?"
"Mana tau nama saya?"
"Semalam saya masuk tengok carta organisasi"
"Nak buat apa?"
"Jumpa kawan tapi sambil cari nama awak. Tak sama ye dalam gambar"
"Ye ke?"
"Ha ah, yang real lagi cantik"
Dia tersenyum.

"Terima kasih. Nanti saya call ye"
"Okay"

Maka bermulalah perkenalan aku dengan seorang yang selama ini selalu memerhatikan aku. Aku masih tidak tahu kenapa kerana dia masih tidak berterus terang.

Harapnya aku boleh kembali tersenyum.

Ulasan

  1. Haa.. bagus la tu. Mulakan langkah pertama, apa salahnya berkenalan yer dak?

    Semoga sukses hendaknya!!!

    BalasPadam
  2. Ehmmm... ooooo !!! tak cite pon ... takpe ! :((

    BalasPadam
  3. saya suka bila kawan saya bahagia.

    good luck fross!

    BalasPadam
  4. hehee... memang cun ka awek tu ? kelas cara ko tackle dia, cinta pandang pertama kot bagi minah tu :P

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon