Langkau ke kandungan utama

Uhhhhh... Aaaaa.... Cantiknya!

Aku tengah sibuk menghias pejabat. Ikutkan kerja orang perempuan yang 3/4 jumlahnya tapi seorang pun tak buat. Pemalas betul. Atau memang mereka mengaku tak kreatif. Ye la, takat nak buat solekan gaya perkahwinan mungkin terer la. Tapi nak buat interior design untuk opis, beku otak kot.

Kemudian ada seorang brader yang diakui memang pandai melukis ditugaskan untuk decorate opis. Ini sebab orang gomen takde kerja la ni. Ye la tu. Sibuk gile dengan kerja tau tak. Ini pun curi-curi masa buat hiasan sebab ada pertandingan keceriaan pejabat. Pelik. Patut la orang awam kata orang gomen takde kerja. Sebab menyibuk ditempat lain.

Jadi brader tadi ajak la aku tolong buat dengan dia decorate opis. Mungkin sebab dia tahu aku mahir guna komputer. Senang tugas dia. Dia design artwork, aku buat guna komputer. Mulanya bos besar (dia ni jenis pilih bulu) memang tak berminat nak ambil tahu atau memang tak minat sebab orang yang buat kerja bukan orang-orang dia. Tapi bila hari semalam dia datang, dia terkejut tengok kami decorate opis dan tunjuk proposal bagaimana carta organisasi akan kelihatan nanti siap dengan laser color print lagi. Tak pasal-pasal dia jadi minat dan tak habis-habis memuji. Kami buat deco bodoh pun dipujinya. Kemudian dia minta tambah itu ini. Agaknya dia dah minat. Tapi masalahnya nak keluar modal tak nak. Duit kelab memang banyak. Bayangkan kalau sekali jual kertas terpakai dan kotak-kotak tak berguna boleh dapat sampai RM200 sebulan. Tambah yuran kelab RM2 sebulan seorang. Memang cecah ribu RM. Tapi nak minta RM50 untuk print poster pun susah. Itu ini ditanya. Keluar duit nak makan senang je. Sebab itu juga korang tengok orang gomen sihat-sihat. Ada saja jamuan makan. Nak pindah bahagian dalam satu bangunan yang sama pun dibuat jamuan makan perpisahan. Nak dapat anak pun buat jamuan juga.

Jadi sekarang masih tengah sibuk mendeco opis. Bila siap nanti sure gempak. Selama ni orang dok fikir bahagian rekod JPN je yang hebat deco opis (ye la, bukan ada kerja pun mereka tu). Nanti tengok unit PC macamana.

====

Aku takde nak komen apa pasal Pengarah Imigresen tu. Realitinya dia memang tahu ada sambutan persaraannya dan mungkin dia tak tahu kos berapa tapi dia tahu dia akan dapat macam-macam. Kalah Mawi dapat hadiah menang AF3.

Itu realiti pegawai atasan kerajaan. Mewah melampau dan kadang-kadang aku rasakan terlampau mewah. Beza antara pegawai atasan dengan pekerja bawahan macam langit dengan bumi baik dari segi pendapatan, taraf dan status. Malah aku berani akui, terdapat gaya-gaya kasta dalam sistem pentadbiran. Pegawai atasan menikmati segalanya. Malah kalau korang pergi tengok Putrajaya, rumah pegawai besar melampau. Tapi rumah untuk kerani dibagi apartment dan itu pun kena tunggu queue sampai entah berapa lama.

Aku bukan anti kerajaan. Aku hargai apa yang kerajaan buat. Tapi kadang-kadang aku rasa kerajaan tidak bersikap adil dengan kakitangan bawahan yang bekerja bertungkus lumus setiap hari. Mereka ini yang berdepan dengan orang awam sepanjang masa; dimaki, dimarah, dikutuk dan macam-macam lagi. Kalau ada kes pun, pegawai memang bertanggungjawab. Tapi akhirnya nanti kakitangan bawah yang akan ditukarkan tempat kerja dan dikena itu ini tindakan. Pegawai tetap pegawai.

Dan memang bahaya kalau melawan pegawai. Senang-senang kita boleh ditukarkan kehulu ceruk mana atau senang-senang dia boleh abaikan kenaikan pangkat kita. Sistem sekarang patut diperbaiki atau dirombak langsung. Banyak aku lihat kenaikan pangkat tidak ikut kemahiran tapi seniority. Ada yang langsung tak reti buat kerja tapi kalau pandai bodek, senang saja dapat naik pangkat. Yang pandai tapi diam, sampai pencen la duduk ditempat yang sama.

Sepatutnya ada jemaah nazir yang pergi keliling dan melihat setiap seorang kakitangan. Mereka menilai secara langsung tanpa gangguan pegawai atasan kakitangan tersebut. Itu lebih adil.

Berbalik pada sambutan persaraan RM5 juta. Apa nak hairan, Kastam memang kaya. Terlampau kaya. Jadi tak perlu nak hairan sangat. Lain la kalau RM5 sambutan persaan untuk Pengarah Hal Ehwal Orang Asli. Itu pelik. Patut siasat habis-habisan. Faham tak?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon