Langkau ke kandungan utama

Bos Dan Percutian Hebatnya.

Kerja kerajaan ni satu je kita kena tahan. Tahan karenah bos dan rakan sekerja. Kalau dapat bos yang okay, senang hati kita. Kalau dapat rakan sekerja yang okay, rileks sikit kerja. Tapi kalau dua-dua kita dapat yang rasanya kalau boleh nak hempuk je kepala mereka kedinding, memang susah.

Satu yang aku perasan bila menghadapi bos, jangan tunjuk kita lagi pandai dari dia. Dia takkan suka. Agaknya dalam sektor swasta pun sama. Tapi sekurang-kurangnya di sektor swasta bos take notice dan untung kita, boleh naik pangkat. Tapi kalau kerja kerajaan, sampai berkulat la kita akan duduk ditempat yang sama. Bos dalam sektor kerajaan lebih suka nak jaga tempat duduk dia dari bagi peluang orang bawahannya yang berkebolehan untuk naik.

Idea adalah suatu konsep yang bagus. Tapi tidak bagi bos kerajaan. Mereka selalunya lihat idea adalah suatu yang merbahaya. Kenapa? Sebab bila idea itu direalisasikan, mereka susah sebab banyak kerja kena buat. Kalau boleh, biarlah cara yang sama dilakukan sampai 100 tahun sekalipun. Asal mereka rileks. Mereka lebih rela (tersangat suka sebenarnya) menghabiskan 5 hari seminggu dengan bermesyuarat dari pagi hingga ke petang. Ataupun berseminar. Ataupun berkursus. Ataupun apa saja aktiviti yang membolehkan mereka tinggal di hotel, resort atau yang seangkatan dengannya tanpa perlu bayar sesen pun. Balik nanti, tak perlu risau orang tanya itu ini sebab biasanya orang bawah takkan tanya. Kalau tanya pun, tak perlu jawab. Sebab aku yakin, 99% dari pegawai yang pergi berkursus tentang perkara, teknologi atau teknik baru, balik nanti takkan faham, takkan amalkan atau yang paling sinis, takkan buat kerja tersebut. Semua itu akhirnya menjadi tugas kerani. Bos belajar sistem baru, yang amalkan kerani. Bos bincang untuk buat sistem baru, yang menjalankan sistem, kerani. Siapa yang pandai sebenarnya?

Berkaitan dengan sistem baru, aku rasa sebenarnya salah bila sesuatu sistem itu pada awal proses design, hanya bos, konsultan dan orang atasan saja yang membincangkannya. End user atau kerani (yang sebenarnya) tidak dihiraukan pendapat mereka walaupun merekalah yang sebenarnya nanti akan menggunakannya 100%. Dan yang paling peliknya, bos atau pegawai atasan yang kononnya membantu mereka-cipta sistem baru tersebut, langsung tak faham dan tak tahu untuk menggunakannya. Pelik bukan?

Jadi semenjak aku kerja, banyak sistem baru yang diperkenalkan. Pada awal dulu, masa bos dulu la, aku selalu terlibat dalam proses awal design. Dan hasilnya sistem tersebut lebih senang digunakan sebab aku lebih bersifat end user. Tapi bila sekarang satu lagi sistem baru sedang dibuat, aku hanya dipanggil setelah 70% siap. Akibatnya satu persatu design menjadi kritikan dan diubah sana-sini kerana ianya langsung tidak user-friendly. Itu disebabkan bos baru aku ni rasa dia pandai sangat sampai boleh agak apa yang kami user mahu. Jadi muncung bibir dan merah padam muka dia bila satu persatu idea dia aku kritik.

Lagipun, masa design awal, dia memang minta pendapat. Tapi pendapat itu ditanya dari kroninya saja. Orang yang suka mengipas lipas dia sepanjang masa. Dan mamatnya, rather than asking 2 orang lain yang kerjanya sama saja dengan dia, dia buat keputusan sendiri-sendiri atas banyak hal dalam design awalnya. Akibatnya 2 orang lain lagi tu termasuk aku jadi keliru terutama bahagian yang hanya kami berdua saja yang 90% akan menggunakannya. Mungkin aku rasa dia agak tak puas hati bila sekarang aku ambil alih dan ubah sana sini idea dia. Tapi dia kena faham, nak buat sesuatu, kena fikir persepsi orang lain. Jangan senang untuk dia saja tapi orang lain susah.

Pernah dulu aku reject User Acceptant Test walau pun bos dah luluskan. Sebabnya, aku rasa ianya susah untuk digunakan dan ada cara lain yang lebih mudah. Nasib baik bos lama tu jenis faham dan boleh terima hakikat. Aku rasa kalau aku buat perkara yang sama sekarang, melenting la bos baru aku ni. Aku bukan melawan bos, tapi bos takkan buat kerja tersebut hari-hari dalam seminggu. Aku yang akan buat. Jadi kenapa aku kena terima cara bos sedangkan cara aku lebih sesuai dengan kerja aku? Lainlah kalau bos dengan senang hati nak buat kerja aku hari-hari. Ye la, lebih baik dia habiskan masa berseminar, berkursus dan bermesyuarat di Port Dickson, Cameron Highland, Pangkor dan Langkawi tiap-tiap minggu. Membazir betul. Nak sign projek pun nak kena buat di resort ke?

Orang kata jangan melawan bos. Aku tak melawan. Aku menegakkan apa yang benar saja. Kalau orang tersebut tidak boleh menerima kebenarnya, apa nak buat. Terpaksalah kita bekerja dengan orang yang hipokrit setiap hari. Suka?

Nanti aku cerita perihal Savvy dan MyVi dan perdebatan aku dengan seorang pengguna MyVi (baru sebulan lebih guna) yang sebelum ni 3 tahun pakai Proton Wira Aeroback.

Kenyataan paling best:

"Engkau ni tak payah kerja JPN la, kerja tempat lain yang boleh fikir hal-hal macamni. Engkau fikir masalah negara!" - jenis cakap orang yang tak boleh terima hakikat dan tak berfikiran rasional bila berdebat.

Bukan apa, dia ni kira brother yang senior dalam opis. Kira otai yang hampir semua bebudak lelaki dalm unit aku tu anggap. Aku dan beberapa orang lagi tak termasuk dalam geng ala Ayah Pin ni. Pernah aku kena marah orang bebudak geng ni sebab aku tak join mereka dan tak tunduk hormat pada otai mereka ni. Aku cuba berbaik dengan mereka tapi hakikatnya sukar. Setiap hari perbualan mereka tidak susah mencaci hina (sebab aku rasa gurauan mereka melampau) kawan (budak temp. jadi mangsa), atau mengusik hampir setiap perempuan yang lalu lalang atau membincangkan isu-isu seks (pelik juga sesama lelaki ni). Nanti la ye cerita.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon