Langkau ke kandungan utama

Weekend Summary...

Susah kalau kenal seseorang yang begitu mudah menarik perhatian orang lain. Terasa begitu banyak cabaran dan dugaan. Terasa begitu banyak saingan. Ditambah kalau orang itu sendiri begitu terbuka menerima sesiapa sahaja dalam hidupnya.

====

"Wah sudah lama tak nampak?"
"Ada, lu saja yang sudah pindah atas"
"Kawan, RAM sudah turun banyak woo"
"Aiya, saya cari LCD la"
"RM700 Viewsonic"
"Minggu depan beli. RAM murah?"
"Ya la, DDR 512 sekalang sudah RM169 saja"
"Mak aih, murahnya!"

Aku dok berkira, kalau beli dua keping, dapat 1GB RAM. Besar tu. Main dengan graphics ni best. Harap tak naik balik. Sayang PC aku tak support DDR2, kalau tak aku dah beli yang tu. Murah juga.

====

"Saya gaduh dengan orang tu"
"Orang tu? Aik, ingat pegi seminar?"
diam...
"Awak okay ke?"
diam...

Telefon...
"Saya dalam kereta"
"Kereta?"
"Pinjam kereta orang, nak beli kek sambung birthday member"
"Okay"

Semakin jauh semakin terpinggir...

====

"Saya nak ke Bukit Bintang cari monitor untuk awak. Lepas tu ke pesta buku di PWTC cari buku untuk awak."

====

MRSM Balik Pulau vs MRSM Taiping. Piala Salam, jam 5 Ptg, 24 April 2005. Padang Mardi 1, Serdang. Nak Pergi ke? Lama tak jumpa member.

====

"Bos, lama tak nampak"
"Saja jalan-jalan"
"Jalan-jalan saja ahh, mau beli datang sini saja!"

Macam dah kawan lama.

====

Hujan lebat semalam disulami dengan dengan petir sabung menyabung. Aku tutup semua pintu dan tingkap rumah kemudian menyorok antara dinding tandas dan bilik. Pernahkah aku bagitau yang aku penakut dengan kilat?

====

Pakcik bagi tayar kereta 12 inci sebab tayar aku dah pecah satu (rabak dikoyak skru). Rupanya walaupun 12 inci tapi tak muat sebab tayar tu tayar van. Agaknya 13 inci kot. Pakcik suruh aku jualkan saja di kedai tayar, trade in. Masalahnya aku dah beli tayar second-hand sebagai tayar spare aku kelmarin, RM30. Siapa nak tayar? Rasanya van Subaru EN punya kot. Mungkin boleh muat. Nanti aku tengok balik saiz berapa. Tayar baru tak pernah guna siap dengan rim.

====

Besar betul CC ni...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon