Langkau ke kandungan utama

EXAM dan Start!

Harini bermula exam final aku. Pagi tadi baru lepas jawab soalan Sains Politik. Semua orang komplen sebab apa yang disoal begitu terbuka sampai pening nak jawab. Takde detail, takde definisi, takde terangkan. Lecturer memang tak ajar agaknya. Tapi kalau ikut soalan semester sebelum pun, memang banyak beza dari segi konsep. Jadi memang susah kalini. Nasiblah. Agaknya semester ni bukan semester aku nak score.



Selasa nanti ada exam English, kemudian Rabu exam Financial Accounting. English aku tak risau sangat tapi Financial Acc. memang memeningkan. Dengan buku rujukan pun merepek, lecturer lagi lah merepek. Aku pun memang tak boleh nak catch up. So dari malam karang sampai malam Rabu nanti akan aku sibuk studi Financial Acc.



Tapi tengah mengantuk ni. Malam tadi tak cukup tidur walaupun tidur awal. Ada je yang mengganggu tidur. Sejuk tapi tak cukup selesa. Agaknya dah tiba masa aku beli tilam. Selama dua tahun asyik tidur atas comforter jek. Badan pun dah makin protes dengan sikap tak ambil berat aku ni. Tapi mana aku nak cari tilam dan mana aku nak letak tilam tu? Lagipun kalau letak tilam, nanti habis member-member jadikan port. Itu yang malas sangat tu. Main tidur je tapi tak reti nak jaga.



Lama tak menulis sebab aku sibuk dengan studi. Lama aku tak menulis sebab susah nak dapat access internet. Ini pun curi-curi guna internet system admin yang berlagak dan kedekut tu. Ingat aku tak reti nak buka PC dia? Aku siap copy dial-up dia. Dan bodohnya sebab dia safe password. So, lain kali sesuka hati aku la nak access internet sini. Lagi satu haritu kata dia, PC baru jenama HP yang gah ni tak boleh nak burn CD. Pelik juga aku. Dia siap guna portable CD burner lagi sebab katanya tak boleh nak guna internal CDRW dari PC HP ni. Pelik tak? Aku cakap pada dia "Apa ko nak bagi aku kalau aku boleh burn CD pakai CDRW PC ni?". Dia cakap tak payah sebab dia tahu apa masalahnya. Hmm, sampai sekarang tak tahu. Dan semalam aku dengan selamba burn CD kat sini. Boleh je... Susah dengan orang berlagak ni. Tambah-tambah kalau jawatan dia system admin dan jawatan kita staff bodoh. Jadi kiranya secara teori dia lebih hebat ilmu komputer dari aku. Tapi itu secara teori. Pernah dulu dia kata motherboard rosak dan kena ganti baru sebab PC tak boleh nak ON lepas dia reformat dan install baru. Aku cakap reset je BIOS. Dia cakap tak payah dan takde kaitan. Last-last depan mata dia aku pegi reset BIOS sambil dia bebel kata nanti rosak la, itu dan ini. Lepas tu aku ON je PC, ok je load masuk WINDOWS. Apa maknanya? Satu aku berlagak pandai dan menjadi. Dua, dia berlagak pandai tapi memang tak pandai. Cuma aku bukan nak berbaur perkauman, orang India ni memang suka besar diri tapi buat kerja tak reti. Pandai cakap banyak, sebab tu orang mudah terpengaruh.



Dulu masa aku kerja di sebuah kilang, diorang ambil seorang budak India baru graduate dari Tafe College sebagai juruteknik komputer. Aku ada offer nak buat dan ada beberapa aku budak melayu lain yang aku tahu pandai buat. Tapi dia offer budak India baru lepas college ni sebab satunya kabel power, duanya erm, agaknya dia benci orang Melayu. Last-last, nak pasang kabel scanner pun tak tahu. Aku tanya belajar apa? Dia cakap scanner dia belajar dulu tak macam ni. Erm, hehe.. Malas nak cakap. Korang fikir sendiri. Aku start pomen PC dari tahun 1992. Masa tu kat rumah cuma pakai PC jenama ALR (Advance Logic Research) dengan prosessor Intel DX4 25Mhz, RAM internal 4 MB + RAM tambahan 30 pin sebanyak 8 MB. Harddisk cuma 40 MB. Kad grafik 16 color dan sound midi dari speaker PC. Aku pomen walau umur aku cuma 17 tahun ketika tu. Sampai sekarang aku pomen PC. Itu minat aku masa lapang. Aku kecewa dengan sikap orang yang suka menunjuk pandai. Be humble la sikit. Apa salahnya. Bukan jatuh pun pangkat kalau ko tak tahu. Tanya la pada orang yang tahu. Takat belajar BSc. In Computer Science, tak bermakna korang terer bab troubleshooting PC. Takat teori boleh cakap itu ini. Tapi realitinya bila suruh buat, korang mesti tercengang-cengang tengok hardware yang amat berbeza dari yang korang pernah tengok dalam buku teori korang tu.



Aku nak balik tidur. Malam ni nak start study Financial Acc. Harap OK.

Ulasan

  1. Anonymous10:07 PTG

    hoi babi engkau nak kutuk org india. ingat org melayu semua pandai-pandai belakakah!bodoh piang. pi tengoklah, org india hanya cakap besar bukan pi merogol anak sendiri macam org melayu. suka hisap darah sendiri. he he he. tak malu langsung. siapa yang kena tangkap kes khalwat? kaum engkaulah bodoh! berbanding ni semua cakap besar itu tak ada apa? pi matilah

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon