Langkau ke kandungan utama

Web Design, Product Design and Patent

Cuba pergi ke http://www.govicdesigntech.com dan lihat apa problem website tu.

Website ni claim mereka adalah suatu institusi yang menjalankan R&D tentang teknologi terkini terutama bidang automotif. Bila aku masuk web ni, satu perkara yang paling mengejutkan aku ialah betapa besarnya banner header dia. Lebih kurang 2/3 dari screen yang bersaiz 800x600. Sudahlah begitu, mereka kata web ini sesuai dilayari dengan resolusi skrin 800x600. Apa gunanya buat content kalau kita dapat baca melalui 1/3 skrin je? Itu pun masih ada menu yang mengganggu content sebenar. Jadi terpaksalah scroll kebawah banyak kali untuk membaca teks yang panjang berjela. Dan penggunaan emboss, kaler macam pelangi dan efek tulisan yang begitu 'cheesy', tak ubah macam website budak sekolah yang diajar oleh cikgu yang pun belajar dari buku "Macamana Hendak Membina Sebuah Laman Web Yang Mudah".

Agak memalukan website yang kononnya hebat mengatakan mereka adalah pencipta kenderaan baru, Govic dan claim ada design mereka yang dihantar kepada NASA dan harini aku baca dalam The Star mengenai mereka, tapi website tak ubah macam website budak-budak. Sudahlah The Star promote website mereka. Apa agaknya pandangan orang bila lihat website sebodoh ini?

Tak perlu banner yang besar bapak gajah begitu. Kalau nak buat juga, buang je frame supaya ia boleh scroll keatas dengan mudah. Maksudnya orang still boleh guna 100% screen mereka untuk surf content tersebut. Ini kalau dah diset frame dan kemudian disable keupayaan frame untuk mengubah saiznya, terpaksalah orang bersusah payah scroll 1/3 screen. Hasilnya nanti, orang lari. Berhati-hati kalau guna frame. Kalau ianya dihasilkan cara yang betul, puas hati orang nak surf. Tapi kalau buat macam bagus je sama seperti web yang aku cakapkan ni, baik dia buat 100% skrin tu banner dia je. Mana content? Tak payah.

Pasal content. To prove you did something kemudian kata lagi korang dah pegi patent benda tu without showing any prove, apa guna? Okay, aku boleh kata yang aku dah design apa yang Govic tu design sejak dulu lagi. Aku boleh post dalam web ni design aku, lebih cantik dan lebih menarik minat mat-mat rempit nak beli motor tu. Depan ada satu tayar dan belakang ada dua tayar. Mercedes pun dah buat design macam tu dan kalau tak salah aku ianya diberi nama F300. Dua tayar depan yang boleh tilt dan satu tayar belakang. Lebih cantik dan convertible (bumbung boleh buka). Pakai Enjin A-Class kalau tak salah atau mungkin pakai enjin SMART. Memalukan claim sesuatu yang orang lain dah buat. Satu lagi, SVTOL (Short Vertical Take Off Landing) untuk pesawat pejuang? Hmm, Harrier dah lama keluar dan begitu juga yang Russia buat. Swerving Headlamp (Lampu kereta yang boleh ikut belokan kereta), baru je Mercedes keluarkan E-Class yang boleh buat macamtu. Teknologi lama yang baru nak di implementasi kedalam dunia automotif.

Aku bukan perekacipta mahupun pengkritik tapi kadang-kadang rasa segan tengok perkara yang orang lain dah buat tapi kita besar-besarkan keupayaan kita. Hendaknya kita reka sesuatu yang orang lain belum reka lagi. Masih aku ingat masa di MRSM Balik Pulau dulu. Kami ada pertandingan Saintis Muda. Kalau tak salah geng Tok Siak design Tempat letak ais dalam jag. Jadi, bila ais cair, airnya tidak akan melarut dalam jus, teh atau apa saja air minuman dalam jag. Sejuk dan rasanya tetap sama. Mereka menang tempat pertama sekolah dan tempat kedua kebangsaan. Memang hebat. Tapi sayangnya ciptaan itu tidak dipatentkan. Akibatnya sekarang korang boleh lihat dimana-mana saja rekaan tersebut. Aku percaya geng Tok Siaklah yang pertama design benda sebegitu rupa sebab sebelum dari itu aku tak pernah tengok lagi.

Mr. Chen Fung Woo, seorang pensyarah UiTM Shah Alam telah membuat patent mengenai sistem penyuraian trafik di plaza tol lebuhraya. Dia buat plaza tol berlapis. Maksudnya plaza tol yang dulunya sebaris saja, sekarang ni korang boleh nampak ada beberapa lapis dibelakang dan dihadapan plaza tol utama. Tengok plaza tol Sungai Besi atau Ipoh Selatan dan korang akan faham macamana. Patent dah lama wujud, jadi Mr. Chen pun berjumpa dengan PLUS untuk berbincang hal pampasan, royalti atau yang sewaktu dengannya. Tapi PLUS buat tak tahu sebab katanya mereka yang dapat idea itu dulu. PLUS ada backing kerajaan dan duit yang berbilion jadi mereka tak takut kena saman. Mereka boleh ambil peguam yang hebat. Jadi akhirnya Patent hanya tinggal patent kalau orang lain tak tahu menghargainya.

Aku tengah design sesuatu. Harapnya aku patent benda ni dulu kemudian baru aku bagitau apa dia.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon