Langkau ke kandungan utama

Macam-macam.

Rugi betul rasanya terpaksa cancel satu subjek. Terpaksa sebab nanti clash dengan subjek lain. Nak tambah rasa malas pula sebab bila disemak, subjek yang sesuai diambil adalah untuk semester 4 ke atas. Aku tak nak melangkau jauh sangat. Semester 2 dan 3 nampak banyak sinambungan saja. Jadi baik aku teruskan sementara waktu. Jimat duit lebih kurng RM270. Sekarang pun tengah sempit ni. Takpelah, hasrat nak dapat sijil dekan semester ni terpaksa aku pendam dulu.

Sekarang tengah pening nak settle semuanya sebelum 23 hb ni. Kemudian 27 hb kena daftar. Bulan depan sudah mula kuliah. Penat + pening = aku tengah migrain.

====

Tol mahal? PLUS nak naikkan kadar tol? Hmm.. Lepas tu ramai la orang komplen katanya tak bertimbang rasa dan tak patut. Cuma kadang-kadang aku terfikir. Orang kita ni sanggup ambil loan berpuluh ribu RM, bayar bulan-bulan beratus-ratus RM dan harga kereta yang cukup mahal (berbanding dengan nilai matawang Malaysia), kita sanggup semua itu. Tapi bila harga tol mahal sikit, naik ke atau di set mahal, orang komplen. Kalau dah sanggup pakai kereta, kenalah sanggup bayar tol. Semua orang nak untung. Kita kena faham, syarikat di Malaysia ni suka bayar imbuhan untuk pengarah-pengarah (berapa ramai tu..) sebanyak mungkin. Duit yang patutnya disalurkan untuk improve keadaan jalan habis dibayar bonus untuk pekerja mereka (selalunya pegawai-pegawai). Itu tak termasuk duit kopi untuk orang-orang penting kerajaan lagi. Semuanya sebab nak jaga bisnes. Sebab itu kalau dilihat nak dikatakan tak munasabah, memang ye. Tapi hakikatnya begitu.

Mungkin orang macam kita ni berfikiran senang, lebih murah kadar tol, lebih ramai orang yang guna. Kompeni akan untung juga. Tapi kalau dah awal-awal start dengan harga yang mahal, persepsi orang dah jadi negatif. Alamak sekali jalan dah RM3.20 (NPE). Kalau mula-mula NPE cas RM2 mungkin ramai orang akan guna. Kemudian sikit-sikit naik dengan kadar kenaikan disemak dengan kadar yang lebih pendek. Apa salahnya begitu. Biarlah selari dengan peningkatan ekonomi rakyat. Ini sekarang dibeban dengan RM3.20. Lima tahun lagi? RM6.00 agaknya. Sebab masa diorang buat loan bina lebuhraya, minta banyak. Aku agak hairan kenapa harga NPE begitu mahal? Jalannya bukan baik sangat dan lebih banyak dibina diatas tanah kawasan setinggan dan rumah murah. Biarlah, aku naik motosikal. Cuma kadang-kadang waktu malam balik dari OT, aku akan lalu NPE dari PJ ke Kerinchi. Lengang dan sejuk. :)

====

Ingat nak beli Laptop. PC di rumah tetap ada tapi nak beli Laptop dan yang ada WiFi. Senang sikit nanti nak surf internet. Nak buat assignment dan nak dibawa kemana-mana. Tapi mahalnya laptop. Nak buat sendiri susah. Tak susah tapi barangnya susah nak dapat. Kalau macam PC, beli itu ini dah boleh siap sebuah. Tapi laptop, mana aku nak cari LCD? Mana aku nak cari casing? Mana aku nak cari MoBo dan komponen lain? Yang biasa aku nampak ialah HDD dan RAM. Itu je. Lain susah. Aku taknak yang besar bapak gajah dengan skrin 14 inci keatas. Kalau boleh aku nak yang skrin 10 inci je. Kecil pun takpe. Senang aku simpan dalam beg gendong aku. Aku bukan nak main games atau tengok VCD (mungkin sekali sekala). Aku cuma nak buat assignment dan menulis jurnal sebegini.

Takpelah, kalau ada cara, aku nak beli juga nanti. Tengoklah cos macamana nanti. Harapnya tak mahal sangat. Memang aku minat dengan Centrino tapi kalau dapat VIA pun takpe. Kalau AMD pun takpe. Asal RAM power dan grafik berpatutan. Spesifikasi? Ermm.. Prosesor tak kisah asal yang agak latest. RAM 256 minima. Grafik GeForce go atau Redeon. Tak kisah la. Kalau intergrated lemah sikit. Sebab aku nak pasang WinXP. HDD takat 40GB dah cukup. Tak payah CDRW atau DVD (kalau ada bagus). PC di rumah dah ada semua tu. Tak payah pun disket drive sebab aku senang pakai Thumb Drive. Sound integrated takpe. Kos? Tak lebih RM3500. Ada kot. Nantilah aku cari. Aku tak risau pasal waranti tapi built quality mesti ada. Kalau pakai sejam dah panas macam periuk nasi, baik tak payah.

Kalau banyak duit, nak cari Tablet PC. hehehe.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon